Gå til innhold

Underlivet etter fødsel


Gjest Snufs

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fødte vårt første barn for ganske nøyaktig fem måneder siden. Fødselen gikk greit, med aktiv fase på halvannen time. Jeg revnet ingenting, men fikk til dels ganske dype rifter. Har ikke hatt problemer med stingene.

Jeg begynner å føle at underlivet er ganske normalt igjen (endelig!), men i forbindelse med samleie, har jeg fremdeles litt smerter. Det gjør vondt ved inntrengning, til tross for at jeg er våt nok. Når jeg kjenner rundt skjedeinngangen, føles det ganske ømt og hardt (også mellomkjøttet). Selve samleiet går greit, men en stund etter, får jeg ofte en voldsom tyngefølelse og det føles som om livmor og det hele skal rase ut. Når jeg kjenner etter føles skjeden ganske normal. Omtrent så lang som en langefinger (ca 10 cm?), og jeg har relativt god kontroll over musklene der inne.

Er dette vanlig? Når kan jeg ev. regne med at det går over? Kan de dype riftene ha påvirket bekkenbunnsmuskulaturen?

Lurer i tillegg på om livmormunnen/-halsen forandrer seg etter en fødsel. Før stemte beskrivelsen i bøker med det jeg følte med fingeren, men nå føles halsen kort, nesten flat, og munnen har fått "blonder". Normalt?

Og til slutt: Tidligere syns jeg å huske at skjedeinngangen bare var et hull. Nå syns jeg det er kommet en "klump" med kjøtt i tillegg (bakerst i åpningen).

Oppsummering:

1) Smerter ved inntrengning

2) Tyngdefølelse

3) Livmorhalsen/-munnen

4) Skjedeinngangen

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Har du fått mensen tilbake? Hvis ikke kan du ha liten østrogenproduksjon og da er det verdt å forsøke Ovesterinkrem. Hvis mensen er i orden kan det være arrvev, få legen til å se på det.

2. Legen kan også kjenne om det er noe unormalt ved livmoren som gjør at du får ubehag etter samleie. Det er ikke vanlig at muskulaturen ødelegges fordi man revner, men den kan bli slapp etter graviditet og fødsel.

3. Livmorhalsen kan ofte kjennes litt fliket ut etter en fødsel, men det betyr ikke noe for funksjonen

4. Klumpen baktil kan skyldes at rektum/bakeste skejdevegg presses litt nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...