Gjest Gift med en røyker Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Hei Jeg er nygravid (5. uke), og gift med en mann som røyker. Jeg røyker ikke selv, men har aldri hatt noe hysterisk forhold til røyk. Klager nok litt når det blir for tett, men tåler det ellers bra. Nå som jeg har blitt gravid bekymrer jeg meg som de fleste om alt som kan være skadelig for barnet. Mors røyking er jo veldig skadelig. Men hvor mye røyk får jeg i meg når mannen min sitter og røyker rett ved siden av meg? Kan det sammenlignes med at jeg røyker? Eller får man i seg mye mindre skadelige stoffer ved passiv røyking? Han har lovet å slutte, evt. røyke utedørs etter at barnet blir født, men nå lurer jeg på om jeg må kaste ham ut i høstkulda allerede. Håper på svar Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8088-passiv-r%C3%B8yking-og-graviditet-til-legen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også gift med røyker Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Hiver meg på deg her jeg! Jeg er også gift med en (stor)røyker, og blir veldig kvalm av røyklukt. Han prøver å moderere seg rundt meg, men det blir ofte til at han "maser" seg til å røyke i samme rom som meg. Avtalen er at han skal slutte å røyke inne om noen uker, men jeg har liten tro på at det går! Jeg er allergiker og redd for at den lille skal arve dette etter meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8088-passiv-r%C3%B8yking-og-graviditet-til-legen/#findComment-38607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirea Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Hiver meg på deg her jeg! Jeg er også gift med en (stor)røyker, og blir veldig kvalm av røyklukt. Han prøver å moderere seg rundt meg, men det blir ofte til at han "maser" seg til å røyke i samme rom som meg. Avtalen er at han skal slutte å røyke inne om noen uker, men jeg har liten tro på at det går! Jeg er allergiker og redd for at den lille skal arve dette etter meg. I alle dager.... Man røyker da ikke inne og sammen med en man er glad i som ikke selv røyker og som atpåtil er allergisk? Med barn i huset røyker man IKKE inne i det hele tatt. "kaste ham ut i høstkulden"? Skulle bare mangle. Det kan da heller ikke være noe hyggelig for ham å røyke i samme rom som en som plages av det? Kast ham ut med røyken! Det er helt rimelig at han røyker ute så du slipper å plages. Jeg røyker selv bare utendørs med mindre jeg besøker andre som røyker inne. Hjemme hos meg er det røykfritt og det er kjempegodt å slippe røyklukten innendørs. Det er kaldt ute, men det er det det koster å være røyker det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8088-passiv-r%C3%B8yking-og-graviditet-til-legen/#findComment-38610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gift med en røyker Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 I alle dager.... Man røyker da ikke inne og sammen med en man er glad i som ikke selv røyker og som atpåtil er allergisk? Med barn i huset røyker man IKKE inne i det hele tatt. "kaste ham ut i høstkulden"? Skulle bare mangle. Det kan da heller ikke være noe hyggelig for ham å røyke i samme rom som en som plages av det? Kast ham ut med røyken! Det er helt rimelig at han røyker ute så du slipper å plages. Jeg røyker selv bare utendørs med mindre jeg besøker andre som røyker inne. Hjemme hos meg er det røykfritt og det er kjempegodt å slippe røyklukten innendørs. Det er kaldt ute, men det er det det koster å være røyker det... Hei Spirea Jeg syns du er litt krass jeg. Og egentlig så plages jeg jo ikke av røyken, men jeg er jo redd for det lille frøet i magen da. Men jeg har liksom ikke noe "bevis" for at det kan være farlig. Syns det er fint at røykere tar hensyn, og han røyker ikke inne når vi er på besøk hvis ikke verten røyker inne selv, eller finner fram askebegeret til ham. Han røyker ikke i bilen, og tar egentlig ganske mye hensyn. Jeg syns de stakkars røykerne er alt for utsatt for tida, de får jo ikke lov å være noe sted. Og i sitt eget hus syns jeg han kan få røyke hvis det ikke skader noen. Men som sagt er jeg redd for babyen i magen så hvis det er farlig for den blir han kastet ut, eller henvist til et røykerom. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8088-passiv-r%C3%B8yking-og-graviditet-til-legen/#findComment-38628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirea Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Hei Spirea Jeg syns du er litt krass jeg. Og egentlig så plages jeg jo ikke av røyken, men jeg er jo redd for det lille frøet i magen da. Men jeg har liksom ikke noe "bevis" for at det kan være farlig. Syns det er fint at røykere tar hensyn, og han røyker ikke inne når vi er på besøk hvis ikke verten røyker inne selv, eller finner fram askebegeret til ham. Han røyker ikke i bilen, og tar egentlig ganske mye hensyn. Jeg syns de stakkars røykerne er alt for utsatt for tida, de får jo ikke lov å være noe sted. Og i sitt eget hus syns jeg han kan få røyke hvis det ikke skader noen. Men som sagt er jeg redd for babyen i magen så hvis det er farlig for den blir han kastet ut, eller henvist til et røykerom. Hilsen Det ER IKKE bra for den lille i magen at han røyker inne. Fint at han tar hensyn i andre sammenhenger. Synd du syns jeg er krass, som røyker syns jeg at jeg har litt bakgrunn for å uttale meg i sakens anledning ) Jeg er enig med deg i at røykere får stygg medfart i mange sammenhenger, men når det gjelder det å røyke i "sitt eget hjem", mener jeg det må være klare begrensninger. Det er "ditt eget hjem" også ikke sant? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8088-passiv-r%C3%B8yking-og-graviditet-til-legen/#findComment-38641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gift med en røyker Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Det ER IKKE bra for den lille i magen at han røyker inne. Fint at han tar hensyn i andre sammenhenger. Synd du syns jeg er krass, som røyker syns jeg at jeg har litt bakgrunn for å uttale meg i sakens anledning ) Jeg er enig med deg i at røykere får stygg medfart i mange sammenhenger, men når det gjelder det å røyke i "sitt eget hjem", mener jeg det må være klare begrensninger. Det er "ditt eget hjem" også ikke sant? Ok, du har nok rett :-) Beklager at jeg sa du var krass, det var ikke så vondt ment som det hørtes ut. Jeg får lirke litt i ham om røyking i stua, han kan jo få røyke på kontoret sitt heller :-) Håper legen svarer så jeg har noe å presse litt med. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8088-passiv-r%C3%B8yking-og-graviditet-til-legen/#findComment-38645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirea Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Ok, du har nok rett :-) Beklager at jeg sa du var krass, det var ikke så vondt ment som det hørtes ut. Jeg får lirke litt i ham om røyking i stua, han kan jo få røyke på kontoret sitt heller :-) Håper legen svarer så jeg har noe å presse litt med. Klem fra Blir ikke fornærmet om du syns jeg er krass ) Tenker bare at du har krav på å ha et røykfritt miljø rundt deg om du foretrekker det. Håper du får svar fra legen snart, selvom jeg er helt sikker på at jeg vet hva svaret kommer til å inneholde. Det er MITT ansvar at jeg ødelegger meg med å røyke, det er det jo også for barnets far når han røyker, han har ikke rett til å påføre omgivelsene sine plager ved å røyke. Det er det som er poenget. Om han røyker ute, eller på kontoret sitt som du sier, blir du mer fornøyd, barnet får det lettere og han får fortsette å røyke uten at han skal oppleve press.... da er jo alt i orden da ;o) Håper dere finner en løsning som begge kan være fornøyd med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8088-passiv-r%C3%B8yking-og-graviditet-til-legen/#findComment-38656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Passiv røyking vil også kunne skade fosteret,så jeg synes du kan be han røyke utendørs,og det bør han av hensyn til barnet og deg akseptere. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8088-passiv-r%C3%B8yking-og-graviditet-til-legen/#findComment-38710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Hiver meg på deg her jeg! Jeg er også gift med en (stor)røyker, og blir veldig kvalm av røyklukt. Han prøver å moderere seg rundt meg, men det blir ofte til at han "maser" seg til å røyke i samme rom som meg. Avtalen er at han skal slutte å røyke inne om noen uker, men jeg har liten tro på at det går! Jeg er allergiker og redd for at den lille skal arve dette etter meg. Det bør ikke røykes i hus med barn og gravide,og generelt ikke i det hele tatt innendørs av hensyn til de andre som bor der. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8088-passiv-r%C3%B8yking-og-graviditet-til-legen/#findComment-38711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg Skrevet 30. oktober 2000 Del Skrevet 30. oktober 2000 Hei Spirea Jeg syns du er litt krass jeg. Og egentlig så plages jeg jo ikke av røyken, men jeg er jo redd for det lille frøet i magen da. Men jeg har liksom ikke noe "bevis" for at det kan være farlig. Syns det er fint at røykere tar hensyn, og han røyker ikke inne når vi er på besøk hvis ikke verten røyker inne selv, eller finner fram askebegeret til ham. Han røyker ikke i bilen, og tar egentlig ganske mye hensyn. Jeg syns de stakkars røykerne er alt for utsatt for tida, de får jo ikke lov å være noe sted. Og i sitt eget hus syns jeg han kan få røyke hvis det ikke skader noen. Men som sagt er jeg redd for babyen i magen så hvis det er farlig for den blir han kastet ut, eller henvist til et røykerom. Hilsen Tillegg til tidligere svar: Det finnes en rekke undersøkelser som beviser at hans røyking vil kunne være skadelig både for fosteret og for deg.Jeg er ingen fanatisk anti-røyker,men dette er et faktum.Det er blitt vanskeligere å være røyker,men på den annen side er det vel neppe riktig at noen skal kunne påføre andre plager og sykdommer uten at man reagerer. Røyken blir sittende i klær,tepper,møbler etc.selv om det luftes litt ekstra,og man tror alt er vel. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8088-passiv-r%C3%B8yking-og-graviditet-til-legen/#findComment-38724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.