Gå til innhold

mensen 3 ggr. i året, blødninger etter samleie..fruktbarhet?


drun

Anbefalte innlegg

Er 28 år, i fast forhold. Har aldri brukt ppiller, legen ville ikke gi meg dette da jeg har sjelden mens. (Fra 3-7 ggr. i året, gj.snittlig 6 ggr. i året, siden jeg var 11 år)

Tilleggsproblem: siste året mye småblødninger etter samleie, som varer i opptil 2 uker. Har aldri hendt meg før.

Klamydia infeksjon kan ha vært medvirkende årsak, men blødningene har fortsatt etter gjennomgått kur.Oppstår rett etter samleie.

Har tatt kreftprøve, er henvist til gyn.avd. men har ventet på innkallelse i nesten ett år. Ventelistegaranti er vel en teori som ikke alltid funker.

Lurer på om jeg er ufruktbar? Har jo aldri brukt prevensjon og aldri blitt gravid. Har svært sjelden mens, sterke menssmerter, mye hårvekst. Og på toppen blødniner etter samleie, jeg er blakk etter tamponginnkjøpene jeg har foretatt det siste året!! Den sjeldne mensen er vel blitt normalt for meg, det er vel særlig blødningene etter samleie som bekymrer meg.

Hva tenker du om dette, Moen? Understreker at jeg skal utredes nærmere - en gang i fremtiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sugarplum

Hei!

Jeg er ikke Moen, men jeg kjenner igjen masse av det du skriver, og derfor får du et svar av meg.

Det kan høres ut som du har symptomer på PCO. Dette er lett å sjekke ved blodprøve og underlivsundersøkelse.

Manglende blødning kan reguleres for eksempel ved hjelp av Provera.

Det er ikke hvor ofte du har mensen, men hvor ofte du har eggløsning som avgjør hvor fruktbar du er.

Sannsynligvis får du Pergotime e.l. ved barneønske.

Hvis du blør veldig mye, kan du be legen din om å få cyklokapron, det kan stoppe blødningen.

Håper dette hjalp deg litt videre.

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ikke Moen, men jeg kjenner igjen masse av det du skriver, og derfor får du et svar av meg.

Det kan høres ut som du har symptomer på PCO. Dette er lett å sjekke ved blodprøve og underlivsundersøkelse.

Manglende blødning kan reguleres for eksempel ved hjelp av Provera.

Det er ikke hvor ofte du har mensen, men hvor ofte du har eggløsning som avgjør hvor fruktbar du er.

Sannsynligvis får du Pergotime e.l. ved barneønske.

Hvis du blør veldig mye, kan du be legen din om å få cyklokapron, det kan stoppe blødningen.

Håper dette hjalp deg litt videre.

mvh,

Hei drun!

Det kan virke som om du har PCO symptomer.Men det trenger ikke å være det.Jeg har mens 1-2 gr.pr.år.Men hadde ikke pco selv om jeg også har sterke mens smerter.

Fikk pergotime,som har gitt meg 28.dagers sykluser.

Kan være at du bare trenger en "kickstart"på eggløsningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har sannsynligvis sjeldne eller manglende menstruasjoner og derfor sjeldne blødninger. Det kan være forskjellige grunner til det, f.eks. hormonendringer som kan påvises ved en blodprøve. Det kan være flere muligheter her som lavt stoffskifte, for mye prolaktin eller det man betegner PCOS hvor det også kan være for mye mannlig hormon.

Ofte kan blødningene reguleres med hormon, evt p-pille. Ønsker du graviditet, kan man stimulere eggløsning med Pergotime/Clomivid.

Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en "ektopi". Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt.

I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen, både godartede og ondartede, derfor er det viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...