Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i en del år hatt problemer med ringormer som dukker opp ved gjevne mellomrom. Tidligere var det ikke noe stort problem fordi de forsvant lett ved en til to ukers bruk av Canesten. Noen ganger gadd jeg ikke smøre på i det hele tatt, men ringormen forsvant likevel av seg selv; -da etter ca en måned. Dette tror jeg må ha pågått i rundt ti år. Det går ett til halvannet år mellom hver gang de dukker opp. Jeg hadde bare en og to ringormer om gangen og de befant seg stort sett på leggen, låret eller på hoften. Nå, derimot har det blitt et mye større problem. Jeg mener det må være ringorm jeg har fått denne gangen også, men jeg er ikke 100% sikker. Denne gangen klør det intenst, (jeg prøver å ikke klø på det). Og det er blitt så betent at det ser grusomt ut. Det er ikke lenger bare en ring av utslett men hele området ser ut som det er fullt av kjøttetende streptokokker. Jeg fikk dette i mai (og det var sjenerende å gå i shorts i sommer fordi jeg så spedalsk ut), men hovedproblemet er at det klør så vanvittig. Det kom i mai, nå er vi kommet til november, og det er fremdeles ikke borte. Tre leger har sett på det, men ingen av deres råd har hjulpet. Én lege ga meg Fucidin med hydrocortison, da forsvant betennelsen, men da jeg stoppet opp med bruken etter to uker kom betennelsen tilbake. Bør jeg bruke salven i enda lengre tid? I andre perioder har jeg forsøkt både Lamisil, Daktacort og Canesten, men ingenting funker. En annen lege mente at det ikke var sopp, men tørr hud, -noe jeg betviler sterkt, men jeg forsøkte likevel Locobase Repair en stund også. Nå er jeg så lei av dette. Har du et bedre råd enn jeg har fått av legene?

Min mor fortalte meg nettopp at hun i sin tid hadde problemer med noe lignende i ansiktet. Hun gikk på en kur hvor hun ikke inntok sukker og gjær, og siden den gang har hun vært kvitt problemet. Mor husker for lite om hva det gikk ut på, så nå lurer jeg på om du kjenner til den kuren og kan fortelle meg om den. Og finnes det noen test jeg kan ta for å finne ut om det er for mye sopp i kroppen min?

Jeg lurer også på om jeg burde brukt en av soppkremene nevnt ovenfor samtidig med Fucidin, og ikke bare én om gangen. Hva skal jeg i så fall påføre først, Fucidin eller soppsalven? Kan det være skadelig å bruke nevnte kremer i lengre tid enn det står anbefalt på tuben? Dette ble en lang melding, men jeg måtte få med alt det viktige. Håper inderlig at du kan hjelpe meg. Jente på 28 år venter på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80981-ringorm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Jeg anbefaler at du kontakter lege med spørsmål om det er aktuelt å dyrke avskrap fra utslettet for å sjekke om det er sopp du sliter med. I så fall er behandling med Lamisil oftest et godt valg. Legen vurderer om Lamisil krem er tilstrekkelig eller om du vil ha nytte av Lamisil tabletter. Men som sagt - først når en sikker diagnose er stillet. Dersom legen er i tvil, kan du be om å bli henvist til en hudlege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80981-ringorm/#findComment-434191
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...