Gå til innhold

p-pillepause?


Gjest lillajag

Anbefalte innlegg

Gjest lillajag

hei. Er 21 år, har gått på p-piller sammenhengende i snart fire år. Før jeg begynte på p-piller hadde jeg helt ville sykluser, som regel mellom 15-og 20 dager. Hadde mensen i en uke hver gang. Syntes jeg hadde mensen stort sett hele tida. Nå er jo syklusen regulert til hele 28 dager, det er deilig. Har mindre menssmerter også. Var mye plaget før. Men til saken, bør jeg ta en pause i p-pillebruken innimellom? Hvor lang bør isåfall pausen være før jeg kan begynne igjen?

Jeg utsetter mensen ganske ofte i forbindelse med reising, hater å ha mensen på ferie. Gjør det noe å gjøre dette så mye som 4-5 ggr i året? (Utsetter som regel en uke, noen ggr to).

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at etter to år med sammenhengende p-pille bruk, så er det lurt å ta en pause for å se om kroppen kan klare ett par menstruasjonssykluser selv.

Det kan ha innvirking på den tiden du skal prøve å bli gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du skal ikke ta pause så lenge du har bruk for prevensjon. Du kan utsette mensen så mye du ønsker. Noen velger ikke å mens i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...