Gå til innhold

Fordøyelsesproblemer - matallergi eller annet

Anbefalte innlegg

Jeg har i et år nå slitt med problemer med å tolerere den maten jeg spiser. Symptomer er vondt i magen (tung følelse), prikking, verking i kroppen og utmattethet når jeg spiser mat jeg ikke tåler. Har fått diganosen matintoleranse fra Balder klinikken/Kilden helse, men blir ikke bedre, bare gradvis værre på tross av forsiktighet med hva jeg spiser og bruk av gode tarmbakterier og Pancreas Forte m.m. Har gått ned 20 kg og er meget bekymret. Har hatt Coloscopi, gastroscopi, røntgen av tarmene og utltralyd av pancreas, lever osv. men intet funnet, bortsett fra antydninger om følsom magesekk. Kan dere gi meg råd mht. dette og evt. diagnose på andre mulige sykdommer? Hvem kan kontaktes?

Kan det muligens være Non-Hodgkin-Lymfom?

Hilsen esperas

Fortsetter under...

Jeg har i et år nå slitt med problemer med å tolerere den maten jeg spiser. Symptomer er vondt i magen (tung følelse), prikking, verking i kroppen og utmattethet når jeg spiser mat jeg ikke tåler. Har fått diganosen matintoleranse fra Balder klinikken/Kilden helse, men blir ikke bedre, bare gradvis værre på tross av forsiktighet med hva jeg spiser og bruk av gode tarmbakterier og Pancreas Forte m.m. Har gått ned 20 kg og er meget bekymret. Har hatt Coloscopi, gastroscopi, røntgen av tarmene og utltralyd av pancreas, lever osv. men intet funnet, bortsett fra antydninger om følsom magesekk. Kan dere gi meg råd mht. dette og evt. diagnose på andre mulige sykdommer? Hvem kan kontaktes?

Hilsen esperas

Hilsen esperas

Hilsen esperas

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Slik jeg forstår brevet ditt er du relativt godt undersøkt. Det er bra. I tillegg kan det kanskje være hensiktsmessig med veiledning hos en klinisk ernæringsfysiolog dersom legen din mener at det ikke foreligger grunnlag for ytterligere undersøkelser av deg. Henvisning til ernæringsfysiolog er spesielt aktuelt dersom vekttapet kan skyldes at du på grunn av vanskelighetene med mat har spist lite det siste året. Hos ernæringsfysiologen kan du få hjelp med å sette opp en fornuftig kostholdsplan slik at du er sikret nødvendig tilførsel av næringsstoffer.

Typikse symptomer ved non-Hodgkin lymfom er tiltagende hovne lymfekjertler (gjerne på halsen), tretthet, vekttap, nattsvette, kløe og nedsatt allmenntilstand. Feber med frostanfall og svettetokter forekommer. Hvorvidt denne sykdommen er en mulig forklaring på dine plager kan jeg dessverre ikke vurdere pr. brev.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...