Gå til innhold

har jeg hjernerystelse?

Anbefalte innlegg

Hei doktor!

Jeg falt på en fest for en uke siden og smalt hodet voldsomt rett i en betongvegg. Det var et ganske stygt fall, slik at alle i lokalet ble bekymra. Selv mener jeg at jeg kun falt i bakken og reiste meg opp med en gang, men i går fikk jeg høre at jeg visstnok hadde blitt liggende en stund. (5 minutter eller noe). Jeg merka ikke noe spesielt den kvelden, var ganske full, og fortsatte festen videre. Kvelden etter ble jeg litt kvalm og uggen. Resten av uka som har gått har jeg egentlig ikke merka så veldig mye mer, bortsett fra en konstant veldig svak hodepine. Da jeg prøvde å lese i går klarte jeg ikke å konsentrere meg i det hele tatt, og jeg fikk litt småvondt/ ble litt trykk i hodet. jeg merker også at jeg anstrenger meg veldig nå foran pc'en. Jeg har slått hodet mitt kraftig en god del ganger før, uten å bli skada, så regner med at det tåler en del. Er sikkert ikke noe galt nå heller, men for sikkerhets skyld tenkte jeg jeg bare skulle spørre; Hva er symptomene på hjernerystelse? Hva er sannsynligheten for at jeg eventuelt har fått en lett hjernerystelse nå? Dersom jeg har fått det, hva bør jeg gjøre? Det har vært en ganske hektisk uke med masse å gjøre, og en del festing etterpå, så jeg har vel heller ikke pleiet meg selv så veldig. Har legen noen måte å fastslå om noen har hjenerystelse, eller blir det bare antakelse utfra symptomer? Håper på svar relativt kjapt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8116-har-jeg-hjernerystelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære anna 24 !

Diagnosen hjernerystelse stilles ut fra sykehistorien, altså ut fra symptomer. Typisk er at man enten har mistet bevisstheten et kort øyeblikk eller i alle fall har hukommelsestap for den aktuelle episoden, og at man deretter plages en del med hodepine og gjerne kvalme evt svimmelhet. Oftest gir det hele seg etter få dager til uker.

Diagnosen blir vanskeligere når man er full, fordi det da kan være vanskelig å vurdere evt. hukommelsestap...

Anbefalt behandling er vel omtrent det motsatte av hva du har gjort; ta det med ro noen dager.

Den viktigste differensialdiagnosen er jo mer alvorlig hodeskade som trenger spesifikk behandling. Det høres ikke ut som at det er tilfelle hos deg, men sikker kan jeg ikke være uten å ha undersøkt deg - så derfor bør du lese det "etterskriftet" som doktoronline har satt inn etter dette svaret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8116-har-jeg-hjernerystelse/#findComment-39499
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...