Gå til innhold

Jordmor hva skal jeg gjøre?


Gjest anonym denne gang

Anbefalte innlegg

Gjest anonym denne gang

Jeg er nå i uke 36+3, problemet mitt er at jeg får rett og slett ikke sove. De 4 siste nettene har jeg ikke sovet mer enn kanskje 4 timer tilsammen. Jeg får rett og slett panikk hvis ikke jeg får sove snart. Hele kroppen skriker etter søvn, men så fort jeg legger hodet ned på puten går pulsen opp og jeg klarere ikke tenke på annet enn at jeg kommer til å få sammenbrudd snart. Legen min gav meg en Immovan, men til og med det hjalp ikke. Hva kan jeg gjøre? Jeg klarer ikke få tankene bort fra denne ene tingen -søvn-. Jeg har også fått resept på Nozinan, men jeg vet ikke om jeg tør ta de tablettene så sent i svangerskapet, hva kan skjer med babyen hvis jeg tar en slik tablett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det var tråkigt(leit) att höra att du har problem med sömnen.Detta är tyvärr ett vanligt problem i slutet av graviditeten , då man är tung , är ofta uppe och kissar, och har svårt att finna någon bra sovställning.Det gäller att försöka att bryta denna negativa cirkel som det nu har blivit. Du skall först försöka att ta till icke medisinska metoder för att komma tillrätta med problemet. Avslappningsövningar, undvika stress och få avlastning med svåra saker runtomkring, feks barnpass om du har barn tidigare.Det är viktigt att du drar ned på tempot innan du skall lägga dig feks tar ett bad och sedan läser en bra bok.Försök att tänka positiva tankar feks att det är skönt att bara få ligga och vila dig i din goda säng trots att du inte kan sova med en gång. Som jordmor har jag inte förskrivningsrätt, så detta problemet skall du senare ta upp med din doktor.Det är bra att du först har prövat Immovan. Om detta inte hjälpt skall du kanskje pröva ett annat preparat. På mitt sjukhus använder vi vanliga sömnmedisiner(bensodiazepiner) feks Flunitrazepam och Oxascand. Dessa är inte farliga vid enstaka doser eller under en kortare tid. Alla läkemedel går dock över till barnet, därför skall de användas så lite som möjligt. Nozinan skall du inte ta då det är ett sämre preparat att ta i slutet av graviditeten.En sjukskrivning kan bli aktuellt om du jobbar. Jag hoppas att du kan få sova bättre snart, så att du kommer i bättre balans med dig själv. Lycka till!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...