Gå til innhold

hjertegalopp

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde i dag en ubehagelig forstyrrelse i hjerterytmen på jobben. Hjertet begynt plutselig å slå uregelmessig og kraftig med påfølgende svimmelhet og kaldsvetting. Det roet seg gradvis ned i løpet av noen minutter, men det tok et par timer før alt føltes normalt igjen.

Jeg er 38 år, mann med kontorarbeid (er ikke spesielt stresset). Drikker en del kaffi og er noe plaget med luftsmerter i mage/bryst. Kan det være forklaringen eller bør jeg be legen min om nærmere undersøkelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8130-hjertegalopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Joe.

Det du beskriver er ekstraslag i hjertet ( såkalt ekstrasystoli), som så godt som alltid er et uskyldig fenomèn, og som de fleste har noen av i løpet av døgnet.

Noen av oss merker ekstraslagene, mens andre kan ha hundrevis av dem uten at de merker det minste.

Andre former for uregelmessig rytme kan f.eks. være forkammerflimmer, hvor forkamrene "flimrer" med en frekvens på 400-600, og hjertekamrene går med uregelmessig takt på alt fra 50-150. Slike episoder kan forekomme sporadisk, hos noen bare èn gang, hos andre med varierende hyppighet og lengde.

Hvis dette kommer tilbake, ville det være fornuftig å få det registrert på et EKG, men det er jo avhengig av om du raskt kan komme deg til et sted hvor det kan bli tat, og om rytmeforstyrrelsen varer lenge nok til at du rekker det.

Hvis det blir hyppig forekommende, vil det kunne registreres ved hjelp av en båndspiller du kan ha over 24 timer, og som registrerer EKG kontinuerlig.

Ta dette med ro, men få det registrert hvis det fortsetter.

Kaffe og nikotin provoserer hos noen slike fenomèn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8130-hjertegalopp/#findComment-40486
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...