Gå til innhold

blødere

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er onkel til en jente som nettopp har blitt mor til en guttbaby. Det fortvilende har skjedd at babyen har fått diagnose bløder. Lite vet jeg om denne "sykdommen", og jeg har heller ikke funnet noe literatur om den. Er det bøker som er lettforståelig og få tak i. Hadde vært svært takknemmelig for alle råd , anbefalinger eller henvisninger.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8143-bl%C3%B8dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til lassi

"Bløder" er et slags samlebegrep. Det finnes medfødte lidelser som påvirker blodets evne til koagulere, og disse deles inn i et system. Du kan eventuelt forsøke å lete på "hemofili A/B" eller "Von Willebrand Syndrom" som betegner svikt i to forskjellige nivåer i koaguleringssystemet vårt.

Andre muligheter kan være forskjellige sykdommer hvor "blødersykdom" er en del av sykdomsbildet. Det blir litt for spesifikt å ramse opp dette.

Jeg anbefaler at dere snakker direkte med foreldrene om dette, og at de forteller det de vet hvis de vil. Da er det lettere gjøre søk derfra!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8143-bl%C3%B8dere/#findComment-39036
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...