Gå til innhold

legen nektet å gi meg xenical

Anbefalte innlegg

Gjest moroklumpen

Jeg er "kvalifisert" til å få Xenical. (BMI på 32)

Var hos legen igjen i dag. Han er Fransk og nektet å skrve ut xenial siden det ikke var så vanlig i frankrike.

Har hun lov til det??

Hun føyet seg til slutt, og sa hun skulle sjekke opp bivirkningene,men var det mange bivirkninger kunne jeg ikke få Xenical.

Føler meg litt urettferdig behandlet. Er det bare jeg som er teit??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8149-legen-nektet-%C3%A5-gi-meg-xenical/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er bra at legene vurdere hvert enkelt tilfelle, og at vi ikke bare kan gå til legen og forlange en bestemt type behandling og medisin og se bort fra legens vurderinger.

Så får man heller bytte lege hvis legen en går til ikke fungerer for den enkelte pasient.

Gjest Turidtulla

Jeg synes det er bra at legene vurdere hvert enkelt tilfelle, og at vi ikke bare kan gå til legen og forlange en bestemt type behandling og medisin og se bort fra legens vurderinger.

Så får man heller bytte lege hvis legen en går til ikke fungerer for den enkelte pasient.

Enig!

Dessuten, hvis leger skriver ut slankepreparater, gir de kanskje uttrykk for å være enig i at pasienten er for stor.

Er dine kg., moroklumpen, farlig for helsa di?

Ikke KUN BMIen som teller. En del andre faktorer spiller også inn.

Hvordan er kostholdet ditt? Spiser du til daglig mat som inneholder mye fett (smør, sauser, majones, chips, osv.)? Xenical "tvinger" deg til å legge om et slikt kosthold ved at du får ubehagelige bivirkninger hvis du spiser mye fett (les: diaré). Hvis du bare generelt spiser for mye, men ikke nødvendigvis en fettrik diett er det ikke sikkert at Xenical vil ha noen særlig effekt på deg.

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til moroklumpen

Du er nok ikke "teit", men det er liksom ikke bare "å skrive ut" Xenical selv om det nå finnes på resept. En nøye vurdering av fordeler og ulemper bør gjennomgåes, sammen med forventninger og ikke minst mulige bivirkninger.

Doktere er enkeltindivider og vil forsøke å behandle ut ifra erfaring og skjønn. Det betyr at vi ser ting forskjellig, og kanskje terskelen for oppstart av behandling er høy hos min franske kollega. Men hun kan sikkert være minst like god for det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...