Dolph Skrevet 12. november 2002 Del Skrevet 12. november 2002 Hei, jeg er en gutt på 19, og har et stort problem.. Jeg får nemlig ikke sove, tror ikke det er noe fysisk, er vel heller mer psykisk. Når jeg legger meg for å sove, begynner jeg alltid og tenke på alt mulig som skjer i hverdagen, hva som kommer til å skje osv.. tror dette er ganske vanlig, men jeg får altså ikke sove, må være helt stuptrøtt og utslitt før jeg får sove fort. Ligger ofte våken i mange timer før jeg får sove!! Utrolig irriterende og belastende for hverdagen.. Noen som har en oppskrift på hva man bør konsentrere seg om når man skal sove? Noe spesielt som hjelper? Har prøvd å telle sauer t.o.m! :-) Hva skal jeg gjøre? Hilsen calle 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81550-f%C3%A5r-ikke-sove/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Jeg har det ofte slik, jeg også. Har funnet ut et par ting som hjelper for meg: Før du legger deg, pass på at du verken har spist veldig mye eller at du er kjempesulten. Unngå også kaffe og koffeinholdige drikker (cola, te o.l) om kvelden. Sørg for et godt utluftet soverom. Ha gjerne en god bok eller et blad du kan ligge og lese på til du blir trøtt. Om du ikke liker å lese, kan du prøve en slags avspenningsteknikk: Legg deg i en stilling du slapper av i. Begynn å puste rolig, sånn som du gjør når du vanligvis sover. Samtidig tenker du tilbake på et hyggelig sted fra du var liten. Enten barnehagen, mormors hus, hytta eller hva det måtte være du har gode minner fra. Prøv å se for deg stedet, bit for bit, rom for rom, akkurat som om du går gjennom det. Prøv å huske så mange detaljer som mulig. Hvilken farge har vinduskarmen? Er det duk på bordet? Hvor langt er det til postkassa? (Dette er bare eksempler, altså. Du velger selvsagt det som passer ditt "syn"). Poenget med dette er at du tenker på en positiv ting og unngår bekymringer, samtidig som det å prøve å huske og visualisere detaljene, blir en slags visuell sauetelling for deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81550-f%C3%A5r-ikke-sove/#findComment-435242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Jeg har det ofte slik, jeg også. Har funnet ut et par ting som hjelper for meg: Før du legger deg, pass på at du verken har spist veldig mye eller at du er kjempesulten. Unngå også kaffe og koffeinholdige drikker (cola, te o.l) om kvelden. Sørg for et godt utluftet soverom. Ha gjerne en god bok eller et blad du kan ligge og lese på til du blir trøtt. Om du ikke liker å lese, kan du prøve en slags avspenningsteknikk: Legg deg i en stilling du slapper av i. Begynn å puste rolig, sånn som du gjør når du vanligvis sover. Samtidig tenker du tilbake på et hyggelig sted fra du var liten. Enten barnehagen, mormors hus, hytta eller hva det måtte være du har gode minner fra. Prøv å se for deg stedet, bit for bit, rom for rom, akkurat som om du går gjennom det. Prøv å huske så mange detaljer som mulig. Hvilken farge har vinduskarmen? Er det duk på bordet? Hvor langt er det til postkassa? (Dette er bare eksempler, altså. Du velger selvsagt det som passer ditt "syn"). Poenget med dette er at du tenker på en positiv ting og unngår bekymringer, samtidig som det å prøve å huske og visualisere detaljene, blir en slags visuell sauetelling for deg. Oi, glemte en ting: Dersom du blir liggende og tenke på konkrete problemer eller bekymringer, så stå opp, finn et ark og skriv ned bekymringene dine punkt for punkt. Da har du ført dem over på arket, og slipper å ha dem i hodet lenger. Høres kanskje teit ut, men det virker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81550-f%C3%A5r-ikke-sove/#findComment-435244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.