Gå til innhold

mulig bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Heisan! Jeg lurer på om jeg har et tidlig tilfelle av bekkenløsning. Jeg er førstegangs-gravid i ca. 16.uke, og akkurat rundt tidspunktet som egget festet seg i livmoren tidligere i sommer, hadde jeg et fall mot en sten og slo halebeinet mitt. Jeg gikk med smerter i noen uker etterpå før det gikk noe tilbake, men etter hvert ble smertene sterkere og sterkere, samt at de har "flyttet" på seg. Smertene sitter nå litt over halebeinet, samt i høyre hofta. Når jeg hoster eller nyser får jeg også vondt i høyre hofta. Jordmoren min mente det kunne være tegn på tidlig bekkenløsning, men at jeg i alle tilfeller ikke trengte å bekymre meg så lenge det ikke gikk ut over daglige gjøremål / jobb. Jeg jobber full jobb som it-konsulent, og sitter dermed mye foran pc'en. Men om kveldene er jeg mye i bevegelse fordi vi holder på å bygge hus. Smertene har bare blitt verre etter hvert, og noen dager som vi har hatt mye å gjøre i vårt nye hus, føler jeg meg helt ødelagt og har problemer med å gå og sitte resten av kvelden. Jeg merker lite til dette mens jeg er i bevegelse. Så det jeg lurer på er: kan dette være bekkenløsning? Jeg har lest en del litteratur om emnet, og ingen steder står det noe om at det setter seg spesielt i den ene hofta. Jeg må også legge til at jeg har litt løse leddbånd i de fleste leddene i kroppen (noe som er medfødt). Dette har tidligere ført til at jeg har vrikket og forstuet anklene utalllige ganger og hatt senebetennelser og lignende. Jeg har også en litt for stor svai i ryggen i følge legen. Til slutt lurer jeg på hvordan leger faktisk går frem for å diagnosere bekkenløsning - er det røntgen undersøkelse el.l involvert?

Setter stor pris på svar!

Mvh. Småbekymret førstegangs-gravid

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8161-mulig-bekkenl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Trini-T

Det du beskriver av symptomer høres ikke direkte ut som bekkenløsning. I forbindelse med fallet mot halebeinsregion har du trolig pådratt deg en inflammasjon eller irritasjonsbetennelse i bløtvevet omkring. Samtidig vil under graviditeten flere hormoner være i aktivitet, bla. et hormon som heter "relaxin". Dette hormonet er med på å "løse opp" sammenføyningene i bekkenet og hofteregion, og kan hos nok hos enkelte være medvirkende faktor til bekkenløsning.

Vi ser også at økt svai i korsrygg og generelt "løse"ledd kan predisponere for rygg og bekkensmerter under graviditet.

Det finnes ingen røntgenundersøkelser eller andre bildeundersøkelser som klart kan diagnostisere bekkenløsning(dessverre). Ofte blir det en klinisk diagnose basert på symptomer og funn ved undersøkelse.

Du bør i alle fall rådføre deg med legen din påny, spesielt fordi du tydeligvis plages såvidt mye av smertene over halebeinsområdet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8161-mulig-bekkenl%C3%B8sning/#findComment-39142
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...