Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente som hadde sterk astma da jeg var liten. Var

svært plaget av dette og var stadig på sykehus.

Nå har det seg slik at jeg har, i følge lege for noen år siden, vokst dette av meg.

MEN likevel hender det at jeg kjenner symptomene igjen.

F.eks i dag, så måtte jeg løpe etter bussen. Jeg kjente det

snørte seg i halsen min og at det pep i brystet.

Det pep faktisk i hele 15 minutter i ettertid og det gjorde

utrolig vondt i brystet.

Hva kan dette være? Kan det være mulig å få tilvbake astmaen i voksen alder?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8167-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Hope

Det kan være mulig å få tilbake astma i voksen alder. Da er det imidlertid vanskelig å si om det er tilbakefall eller nyoppstått. Det du beskriver høres ut som "hyperreaktive slimhinner" eller en slags "astma-light" om du vil. Hvis du f eks har et snev av forkjølelse eller lett allergi kan fysiksk aktivitet trigge slimhinnene i bronkier og lunger slik at det blir astmaliknende symptomer.

Det finnes inhalsjonsbehandling som kan hjelpe på dette, men jeg synes nok du skal ta en tur til legen for videre undersøkelser hvis dette ikke gir seg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8167-astma/#findComment-39141
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...