Gunnelunn Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Hei! Jeg er en jente på 33 år i fra Tromsø, med to barn på 10 og 14 år. Jeg har nå vært borte i fra jobb i 1 1/2 år og er etter en hel del undersøkelser, behandlinger og mr/rønken, ikke kommet frem til noen ting ang. smertene jeg har i kroppen. Jeg søker etter et svar på hva det er jeg har, om det finnes en prognose eller en eller annen slags behandlingsform som gjør det mindre smertefult for meg i hverdagen. Det hele startet vel da jeg var 14 år. Det var første gangen jeg gikk til fysioterapeut for stive skuldre og nakke. Etter behandlingen var ferdig, kunne jeg vel egentlig ikke si at jeg var blitt så veldig mye bedre men antok at det ikke var mere å gjøre så jeg lot det være. Siden har jeg gått med stive og ømme skuldre og nakke. Jeg har aldri vært særlig flink til å slappe av og må inrømme at jeg selv i sengen, på tur til å sovne, ligger anspent og må konsentrere meg for å slippe taket. For 3 år siden fikk jeg jobb som kunderådgiver i et forsikringsselskap. Jeg trivdes kjempegodt både med kollegaer så vel som arbeidsinnhold. Stresset, presset og resultatmålingene passet meg egentlig godt og jeg strebet hardt etter å ligge på toppen på alle målingene. Hvilket jeg også stort sett klarte. Smertene i nakken og i skuldrene økte og etterhvert følte jeg igjen behov for å gå til fysioterapeut. Men, som de fleste andre på jobb ble det med tanken inntil jeg en dag var så stiv og hadde så vondt at jeg ikke klarte hverken å sove på natten eller holde hodet i oppreist stilling. Jeg var helt stiv i hele overkroppen og hadde skikkelig vondt i høyre arm og skulder. Fastlegen konstaterte betennelse og jeg fikk beskjed om å holde meg helt i ro til dette var gått over. Noen behandling var det ikke snakk om før dette hadde roet seg. Jeg trodde dette var en grei sak å få ordnet opp i, at antibiotika og behandling skulle kurere smertene sånn at jeg kunne gå tilbake å være like aktiv igjen, både på jobb og på fritiden. Men, der tok jeg skammelig feil. Smertene har vedvart og har i tillegg spredt seg rundt i hele kroppen. Jeg gikk til fysiot. aller først. Hun syntes det var så skummelt med nakken min at hun sendte meg videre til en manuell terapeut. Jeg gikk til henne i ca et halvt år, uten at vi egentlig gjorde noen fremskritt og noen ganger ble jeg faktisk verre. Ingen smertestillende virker heller ikke. Jeg kan ta medisiner for å få sove men synes det er ekkelt å ikke være helt til stede sammens med ungene dagen etterpå, og likevel ha smertene der. Legen sendte meg videre til psykomotorisk behandling, dette hjalp ingenting. Så, etter lang tid med forskjellige typer behandlinger og treningsforslag, ble jeg sendt til rønken og mr. Rønken av rygg, mr av nakken. Der konstaterte de en liten prolaps i nakken, samt at spinalgang var medfødt trang. Etter videre utredninger på dette, ble det avgjort at operasjon ikke var nødvendig på nåværende tidspunkt og at dette heller ikke skulle være det som utløste slike sterke smerter... Jeg var tilbake på nullpunktet, ingen svar på hva jeg kan gjøre for å bli frisk eller på hva det er som gjør at smertene ikke forsvinner. I mellomtiden gikk min fastlege ut i permisjon. Vikarlegen sendte meg på rehabliteringssenteret i Tromsø hvor jeg var i 17 dager. Der var en kjent spes. i manuell terapi. Han undersøkte meg flere ganger og prøvde forskjellige behandlingsmetoder. Jeg ble massert hver dag, og følte at jeg hadde lettere for å bevege meg og også at smertene kanskje ikke var så sterke. Etter oppholdet, skulle jeg fortsette behandlingen hos en annen fysioterapeut, hvilket jeg også gjorde. Han gav meg imidlertid opp før behandlingsperioden var over fordi ingenting av det han gjorde resulterte i forbedringer. Han var også usikker på i hvor stor grad prolapsen var med på å forvolde de sterke smertene og låsningene som kommer i nakken innimellom. han sendte meg videre til en manuell terapeut, men nå føler jeg at det er nok. Jeg blir jo ikke bedre. De sterkeste smertene sitter i nakken og nedover ryggraden. Det er akkurat som en brennende fakkel i selve ryggraden fra begynnelsen av hodet og ned til midten av skulderbladene. Men, jeg har også vondt i nedre delen av ryggen, på fremsiden ved kragebenene og nedover, i begge armene (kjennes ut som at jeg har trenet for mye og har gangsperre) og av og til i hoftene, akkurat i begynnelsen på begge fotene (muskelfestene?)og nedover låret og leggene. Til tider verker det i leddene, jeg sovner fort av i både armer og ben - jeg kan til og med kjenne prikking og stikking i leppene selv når jeg ligger i sengen... Av og til har jeg også vondt i brystkassen, både på frem og bakside. Det føles ut som om jeg har ligget under en traktor å sovet og jeg våkner med at det gjør så vondt i brystet at jeg ikke klarer å puste når jeg ligger. Jeg må holde pusten til jeg får reist meg opp, da blir det bedre. Legen sa til meg at dette kom av at jeg puster feil, at jeg må lære meg til å puste med maven. Jeg prøver på det, men det er vanskelig i søvne. Disse smertene kan også oppstå mens jeg ligger i sofaen og ser på tv, men det hjelper med en gang jeg røyser meg opp. Jeg skriver inn til doktor online fordi jeg ønsker at min situasjon kan vurderes fra flere hold. Situasjonen har stagnert så totalt og jeg nekter på å gå slik som dette resten av mitt liv. Akkurat nå føles det som at det rett og slett ikke finnes en løsning. Jeg er en aktiv jente, liker dans og moro og forskjellige typer sport. Dette har jeg ikke kunne drevet med på to år snart og kjenner at tolmodigheten begynner å ta slutt. Så, jeg håper noen av dere kan hjelpe meg. Kanskje dere har noen tips som kan hjelpe meg videre, eller indikere hva det er som gjør at det er så vondt hele tiden. Jeg er takknemlig for uansett svar ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81721-smerter-i-nakke-skuldre-rygg-armerhele-kroppen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dybings Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått til en naprapat og sett hva han/hun kunne gjøre, og holdt meg unna alt som heter jobb og stress til jeg ble frisk. Hadde også vurdert akupunktur og kinesologi. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81721-smerter-i-nakke-skuldre-rygg-armerhele-kroppen/#findComment-437444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnelunn Skrevet 14. november 2002 Forfatter Del Skrevet 14. november 2002 Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått til en naprapat og sett hva han/hun kunne gjøre, og holdt meg unna alt som heter jobb og stress til jeg ble frisk. Hadde også vurdert akupunktur og kinesologi. Lykke til! Heia Dybings og takk for svar. Jeg har også tenkt på naprapat, men de finnes bare sørpå. Akupunktur, healing og blomstermedisin har jeg prøvd uten hell. Kinesologi derimot var noe nytt, det må jeg undersøke ) Takk for tipset! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81721-smerter-i-nakke-skuldre-rygg-armerhele-kroppen/#findComment-437581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juana Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Hei Gunnelunn ! Det er første gang jeg leser om noen som har de samme plagene som meg. Jeg våkner på natten av at jeg har problemer med å puste på grunn av smertene i ryggen, og jeg må stå opp og sitte oppreist i en halv til en time, etter inntak av smertestillende, for å få sove igjen. Nakken min låser seg smertefullt i perioder, med leddsmerter og verk i resten av kroppen. Jeg er i dag nesten frisk, men jeg blir ikke kvitt ryggsmertene når jeg ligger i sengen eller på sofaen. Er selv på jakt etter en løsning der... Prolaps i nakken/ryggen har jeg ikke hørt om før, så det skal jeg få sjekket. Jeg har vært plaget med skuldrene/ nakken siden tenårene jeg også, og jeg har av den grunn tenkt at det er feil kroppsholdning kombinert med feil livsstil som er årsaken til mine problemer. Og jeg har hele dette året fokusert på meg selv og mine behov, prøvd å bli kjent med meg selv, kuttet ut jobb jeg ikke trivdes i og valgt å ta meg fri fra jobb resten av året. Verkingen og leddsmertene er nesten helt borte nå, det hender at jeg kjenner en aning av begynnende verking i ledd, menn ikke noe mer enn det, så jeg må ha gjort noe riktig siden jeg er blitt så bra... Kanskje det er noe ved at det kan være fibromyalgi vi lider av....Min mor fikk den diagnosen for ca. ti år siden. Jeg husker at hun hadde problemer med å klare å holde på en kaffekopp, og hvor dopet hun var etter alle de tablettene hun gikk på. Hun klarte å bli hundre prosent frisk ved å legge om livsstilen. Ved å si i fra seg tillitsverv, bli kvitt vaske -og ryddemanien, begynne å trene og lære seg å slappe av, klarte hun å bli bedre. Jeg tror at kroppen vår sier i fra med smerter ol. når vi har levd et stresset liv i en lengre periode, eller at vi har hatt en livsstil som ikke kroppen vår klarer å leve med. Jeg har tenkt å begynne med yoga for å lære å puste riktig, og å lære å slappe av. Kanskje du burde gjøre det samme siden din lege sier at du ikke puster riktig... Om du får vite hva som feiler deg eller du har noe annet du vil snakke om, så blir jeg glad om du mailer meg på [email protected] Lykke til videre ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81721-smerter-i-nakke-skuldre-rygg-armerhele-kroppen/#findComment-437812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Du er åpenbart sterkt plaget. Det er imidlertid vanskelig å gi deg sikre råd uten å kjenne deg som person. Jeg har likevel et råd, og det er å forsøke å trene litt hver dag. Begynn rolig, varm opp, tren gjerne i oppvarmet basseng hvis det kjennes riktig, men - tren! Regelmessig trening virker generelt smertestillende, bedrer humører og virker avspennende på stramme muskler. Jeg er klar over at trening den første tiden kan forverre plagene, men som sagt begyn forsiktig. Etterhvert vil du trolig erfare at smertene avtar gradvis. Ettersom jeg ikke har undersøkt deg tar jeg naturlig nok et forbehold om ovennevnte råd. Jeg anbefaler derfor at du drøfter en slik tilnærming med legen din før du går i gang. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81721-smerter-i-nakke-skuldre-rygg-armerhele-kroppen/#findComment-438322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rwt Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Hei Gunnelunn. Leste du mit innleg før Lege Christian Anker slettet det. Dere leger liker ikke alternativer som virkelig virker. Forfatteren forsker og lege jeg henviste til ble årets lege i Amerika i 1990. Håper du blir bedre, Hvis forslaget virker så merker du det etter 3 dager. Virker det ikke så er det bare å slutte dietten, da er det en annen sykdom. Skriv en melding hvis du leste det. Ha en god bedring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81721-smerter-i-nakke-skuldre-rygg-armerhele-kroppen/#findComment-438577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnelunn Skrevet 16. november 2002 Forfatter Del Skrevet 16. november 2002 Hei Gunnelunn. Leste du mit innleg før Lege Christian Anker slettet det. Dere leger liker ikke alternativer som virkelig virker. Forfatteren forsker og lege jeg henviste til ble årets lege i Amerika i 1990. Håper du blir bedre, Hvis forslaget virker så merker du det etter 3 dager. Virker det ikke så er det bare å slutte dietten, da er det en annen sykdom. Skriv en melding hvis du leste det. Ha en god bedring. Heia rwt! Joda, jeg leste svaret ditt og jeg svarte også på det og takket for et kjempefint råd ) Jeg har allerede startet å følge det. Etter å ha lest innlegget ditt, søkte jeg på internett og fant mye stoff om blodtypedietten. Jeg printet ut informasjon om hvilken mat jeg kan og ikke kan spise ut i fra min blodtype. Jeg fant også den boken du refererer til og bestilte den + en kokebok fra samme forfatter. Legen kom ikke med noe annet råd en jeg selvsagt har fått flere ganger i løpet at disse to årene dette har fåregått. Jeg tok det faktisk for gitt at han forstod at jeg selvsagt trener og mosjonerer etter et fast opplegg. Vel, vel da vet jeg det til en annen gang. Du skal ha tusen takk for et flott råd og samtidig vite at jeg allerede er startet å prøve det ut ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/81721-smerter-i-nakke-skuldre-rygg-armerhele-kroppen/#findComment-439106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.