Gå til innhold

Er det noen som har startet egen butikk her?


Gjest misle

Anbefalte innlegg

Har så veldig lyst til å starte egen butikk på ett lite butikksenter i nærheten av der jeg bor. Men jeg vet ikke helt.

Er det mulig å starte for seg selv uten å satse hus og hjem?

Har jo ikke ei krone i startkapital så jeg må jo eventuellt låne. Er arbeidsledig pt. i fødselspermisjon. Er det vanskelig å få beholde dagpengene en periode mens en starter opp?

Har lyst til å ha en butikk med litt av hvert i,men hvordan får jeg tak i levrandører? Har jo ikke peiling på hva de forskjellige heter. Hadde vel egentlig vært enklest å hatt en levrandør. Har noen tips og råd til meg, hadde jeg blitt kjempeglad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du kvinne eller mann? Det finnes et slags etableringsfond ell.l. for kvinner som vil etablere en eller annen virksomhet i 'distriktene'. Dessverre vet jeg ikke noe mer, men bruk søkemotorene på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har så lite erfaring i forretningsfridt som det høres ut, ville jeg ikke tatt sjansen på å starte helt alene. Det er min mening.

Du må nesten ha litt fagkunnskap, handelsutdannelse eller bransjekunnskap - eller en utrolig god teft for forretningsdrift! Men dessverre så er det ikke så mange 'Røkke'r' blant oss...

Vi har drevet eget firma i 15 år. Jeg hadde handelsutdannelse samt mange års erfaring fra regnskap, salg og innkjøp. Min mann hadde utdannelse og erfaring innen den bransjen vi satset på.

Vi har greid oss ved å jobbe hardt og ved å ikke ta ut mer penger enn firmaet har tålt.

Blir du for grådig på lønn går du ofte raskt konkurs.

Og så må du belage deg på å jobbe MYE. I etableringsfasen (som ofte strekker seg over flere år) er det ingen 9-4-jobb akkurat.

Nå har vi drevet i 15 år og nå høster vi fruktene. Det rusler og går av seg selv nesten. Og går det galt så kan vi komme oss ut uten tap.

Tenk deg godt om!

Men det er tilfredsstillende når du har fått det til. Det gir en egen stolthet å ha fått til noe.

Lykke til samme hva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Starte eget er vel drømmen, men i min tid i regnskap så jeg mange dødsdømte foretak. De som lyktes best var folk som fant varer å selge som de importerte selv, og f eks begynte med å selge til venner og bekjente. Ei berte importerte solbriller før de ble å få på hvert gatehjørne, og gikk over til barneklær. De som importerer har ofte god fortjeneste på små investeringer.

Skal du åpne butikk, er det første bud at du foretar en skikkelig markedsundersøkelse. Ta kontakt med etableringseksperter. Mange som driver butikk foretar ingen markedsføring, og ingen markededsundersøkelse, men håper at folk kommer bare de ikke låser døra. Resultat: fiasko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha noe i egenkapital. Skal du låne, må du ha en forretningsplan. Den kan du få hjelp til på SND, http://www.snd.no

Se også http://www.bedin.no

Du kan få dagpenger i inntil 6 mnd. under etableringen. Så fort du er kommet i gang og begynner å selge, er du inne i en ny fase, oppstartfasen. Du kan da få beholde dagpengene i inntil 3 mnd. etter det.

For å få dagpenger under etablering av virksomhet, må du ha en næringsfaglig vurdering av -ja, nettop: en forretningsplan!

Så det er bare å sette igang og jobbe!

Ang. leverandører, kan jeg kanskje hjelpe deg litt på vei, avhengig av hva du skal drive med!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Har så veldig lyst til å starte egen butikk på ett lite butikksenter i nærheten av der jeg bor. Men jeg vet ikke helt. Er det mulig å starte for seg selv uten å satse hus og hjem? Har jo ikke ei krone i startkapital så jeg må jo eventuellt låne."

Det blir vanskelig å få lån til slikt uten noen egenkapital. Da må hus og hjem enten pantstilles eller belånes privat for å ha startkapital til virksomheten.

"Er arbeidsledig pt. i fødselspermisjon. Er det vanskelig å få beholde dagpengene en periode mens en starter opp?"

Ja, men det finnes andre offentlig tiltak man ev. kan leve av.

"Har lyst til å ha en butikk med litt av hvert i,men hvordan får jeg tak i levrandører?"

Ringer agenter og grossister som har litt av hvert og bestiller varer (sjekk gule sider) Men, du må regne med å betale varene kontant/ ved levering så lenge du ikke har noe forhold til leverandøren.

"Har jo ikke peiling på hva de forskjellige heter. Hadde vel egentlig vært enklest å hatt en levrandør. Har noen tips og råd til meg, hadde jeg blitt kjempeglad."

Du MÅ velge AS som selskapsform (krever min. 100 000 i aksjekapital), du må skaffe en leieavtale med kjøpesenteret (det er ikke sikkert at det passer inn i senterprofilen med en ting og tang butikk), du må finansiere oppstarten og sikre selskapet nok soliditet til at leverandører og andre vil gjøre business med deg, du bør jo ha en foretningsplan, du MÅ ha regnskapsfører, revisor, budsjetter osv, men aller viktigst så MÅ du ha nok kunder... Altså, vil folk ha ting og tang på det kjøpesenteret?

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har så veldig lyst til å starte egen butikk på ett lite butikksenter i nærheten av der jeg bor. Men jeg vet ikke helt. Er det mulig å starte for seg selv uten å satse hus og hjem? Har jo ikke ei krone i startkapital så jeg må jo eventuellt låne."

Det blir vanskelig å få lån til slikt uten noen egenkapital. Da må hus og hjem enten pantstilles eller belånes privat for å ha startkapital til virksomheten.

"Er arbeidsledig pt. i fødselspermisjon. Er det vanskelig å få beholde dagpengene en periode mens en starter opp?"

Ja, men det finnes andre offentlig tiltak man ev. kan leve av.

"Har lyst til å ha en butikk med litt av hvert i,men hvordan får jeg tak i levrandører?"

Ringer agenter og grossister som har litt av hvert og bestiller varer (sjekk gule sider) Men, du må regne med å betale varene kontant/ ved levering så lenge du ikke har noe forhold til leverandøren.

"Har jo ikke peiling på hva de forskjellige heter. Hadde vel egentlig vært enklest å hatt en levrandør. Har noen tips og råd til meg, hadde jeg blitt kjempeglad."

Du MÅ velge AS som selskapsform (krever min. 100 000 i aksjekapital), du må skaffe en leieavtale med kjøpesenteret (det er ikke sikkert at det passer inn i senterprofilen med en ting og tang butikk), du må finansiere oppstarten og sikre selskapet nok soliditet til at leverandører og andre vil gjøre business med deg, du bør jo ha en foretningsplan, du MÅ ha regnskapsfører, revisor, budsjetter osv, men aller viktigst så MÅ du ha nok kunder... Altså, vil folk ha ting og tang på det kjøpesenteret?

-

Takker for svar alle sammen.

Klar over at jeg kanskje høres helt grønn ut, men det er jeg faktisk ikke. Har jobbet med butikk og kjøp og salg i 15 år.Jeg er dyktig i det jeg har jobbet med. Jeg har vært alt fra ferskvaresjef til ansatt i kassen. Jeg har hatt daglig drift av klesbutikk, så det å drive butikken ser jeg ikke på som noe problem. Men det er jo alt det andre jeg ikke har peiling på. På det området er jeg grønn. Her jeg bor mangler vi masse vareutvalg, så det gjelder egentlig bare å satse og tørre.

Ser noen ler av meg her, men kanskje jeg ler best til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen.

Klar over at jeg kanskje høres helt grønn ut, men det er jeg faktisk ikke. Har jobbet med butikk og kjøp og salg i 15 år.Jeg er dyktig i det jeg har jobbet med. Jeg har vært alt fra ferskvaresjef til ansatt i kassen. Jeg har hatt daglig drift av klesbutikk, så det å drive butikken ser jeg ikke på som noe problem. Men det er jo alt det andre jeg ikke har peiling på. På det området er jeg grønn. Her jeg bor mangler vi masse vareutvalg, så det gjelder egentlig bare å satse og tørre.

Ser noen ler av meg her, men kanskje jeg ler best til slutt.

Kan du være litt mer konkret på hva du trenger råd til, så kan vi sikkert svare bedre også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har så lite erfaring i forretningsfridt som det høres ut, ville jeg ikke tatt sjansen på å starte helt alene. Det er min mening.

Du må nesten ha litt fagkunnskap, handelsutdannelse eller bransjekunnskap - eller en utrolig god teft for forretningsdrift! Men dessverre så er det ikke så mange 'Røkke'r' blant oss...

Vi har drevet eget firma i 15 år. Jeg hadde handelsutdannelse samt mange års erfaring fra regnskap, salg og innkjøp. Min mann hadde utdannelse og erfaring innen den bransjen vi satset på.

Vi har greid oss ved å jobbe hardt og ved å ikke ta ut mer penger enn firmaet har tålt.

Blir du for grådig på lønn går du ofte raskt konkurs.

Og så må du belage deg på å jobbe MYE. I etableringsfasen (som ofte strekker seg over flere år) er det ingen 9-4-jobb akkurat.

Nå har vi drevet i 15 år og nå høster vi fruktene. Det rusler og går av seg selv nesten. Og går det galt så kan vi komme oss ut uten tap.

Tenk deg godt om!

Men det er tilfredsstillende når du har fått det til. Det gir en egen stolthet å ha fått til noe.

Lykke til samme hva du velger!

Jeg tror ikke jeg er så grønn som du vil ha det til, men det er nå så.

Jeg er ikke ute etter å bli søkkrik. Og jeg drømmer ikke om bli som Røkke.

Jeg vil bare ha min egen butikk.Jeg har drømt om det i 10 år. Nå har jeg sjangsen, kanskje. Jeg skal faktisk klare meg på 6000 utbetalt til meg selv i mnd. Noen ansatte kan jeg nok bare drømme om i noen år. Så jeg tar sikte på laaange dager på jobb, og hardt målrettet arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bedrifteieren

Jeg ville gjøre det samme som deg, men fant ut at det ikke var økonomisk mulig. Jeg startet en nettbutikk rett og slett. Fikk en jeg kjenner til å lage en hjemmeside til meg for en liten slump. Derretter lærte jeg meg å legge ut varer selv på siden.

Å skaffe grossister er ganske enkelt, men du bør være god til å snakke for deg. Gjerne være litt kjapp i replikken. Purre ofte.

Når du har skaffet varer kan du snakke med qxl om å bli partner. Egentlig koster det 2000 kr i måneden, men jeg fikk det til gratis!! Bruk snakketøyet flittig.

Jeg bestilte inn et varelager på ca 5000 kr i begynelsen, og det er vel at jeg trende.

Bedriften registrerte jeg som enkeltmansforetak og siden jeg prøver å holde meg under 30000 kr i omsetning i året, så trenger du ikke noe veldig innviklet regnskap.

Det er så enkelt atte. En billig og artig hobby som kan utvikle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du kvinne eller mann? Det finnes et slags etableringsfond ell.l. for kvinner som vil etablere en eller annen virksomhet i 'distriktene'. Dessverre vet jeg ikke noe mer, men bruk søkemotorene på nettet.

Har snakket med dem, og de gir IKKE penger til oppstart av butikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 år senere...
AnonymBruker

Det är många som väljer att starta firma på nätet idag och detta är för att det är så dyrt att starta en butik. Detta är otroligt synd tycker jag och hoppas på att butikerna ska få en "revival" och komma tillbaka starkare än förr. Som kund känns det ombonat och mysigt att gå till en butik och kunna se och känna på saker "i verkligeheten". 

Själv har jag ett företag som säljer barnkläder i bambumateria. Jag vänder mig till små, privata babybutiker och så säljer de åt mig. Det plus internet är den enda möjligheten jag har, men drömmer om att starta egen butik i framtiden. 

Om man väljer att registrer enkeltmannsforetak så behöver man ju inte heller tänka på aktiekapitalet och så kanske man kan ombilda till aksjeselskap vid ett senare tillfälle? Hittar man en bra lokal och säljer bra produkter så är ingenting omöjligt! Stort lycka till!

Anonymkode: ec219...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det är många som väljer att starta firma på nätet idag och detta är för att det är så dyrt att starta en butik. Detta är otroligt synd tycker jag och hoppas på att butikerna ska få en "revival" och komma tillbaka starkare än förr. Som kund känns det ombonat och mysigt att gå till en butik och kunna se och känna på saker "i verkligeheten". 

Själv har jag ett företag som säljer barnkläder i bambumateria. Jag vänder mig till små, privata babybutiker och så säljer de åt mig. Det plus internet är den enda möjligheten jag har, men drömmer om att starta egen butik i framtiden. 

Om man väljer att registrer enkeltmannsforetak så behöver man ju inte heller tänka på aktiekapitalet och så kanske man kan ombilda till aksjeselskap vid ett senare tillfälle? Hittar man en bra lokal och säljer bra produkter så är ingenting omöjligt! Stort lycka till!

Anonymkode: ec219...c63

Du har vært på KG også. Promoterer du egen side?

Anonymkode: a415d...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...