Gå til innhold

persona


Gjest winter

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år, har gått på p-piller/p-sprøyte i 8 år og har

røyket hele tiden.

Får hele tiden høre(av sykepleiervenninner...) at nå er det på tide å slutte med p-piller,

1. Bør jeg slutte?

2. Hva kan være ett godt alternativ? (regner med at vi vil prøve å få barn om ett år eller to)

3. Hva med denne persona? Hvor lang tid tar det før den "blir kjent med kroppen" og kan regnes for sikker?

4. Er det større sjanse for at jeg kan få problemer med å bli gravid pga. mange år med p-p & røyking?

5. Stemmer det at egget som blir befruktet ble til tre månder før eggløsning?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tips fra menigmann

1. Bør jeg slutte?

Det er ikke sunt å røyke og ta p-piller samtidig. Men du vile hatt mye større helsegevinst ved å slutte å røyke enn å slutte på p-pillen!

2. Hva kan være ett godt alternativ? (regner med at vi vil prøve å få barn om ett år eller to)

Kondom, gjerne i kombinasjon med Persona. Men vent med dette til det ikke er krise å bli gravid.

3. Hva med denne persona? Hvor lang tid tar det før den "blir kjent med kroppen" og kan regnes for sikker?

Du må først ha fått tilbake regelmessig mens (de fleste får dette ganske umiddelbart etter pilleslutt, noen bruker en del måneder), deretter trenger persona et par måneder å bli kjent med syklusen din. Husk at dere fortsatt må bruke kondom når Persona lyser rødt i dagene før, under og etter eggløsning!

4. Er det større sjanse for at jeg kan få problemer med å bli gravid pga. mange år med p-p & røyking?

Et år etter pilleslutt har du (gjennomsnitlig) like stor sjanse for å bli gravid som alle andre. Det er blodpropprisikoen som øker ved kombinasjon av p-piller og røyk.

5. Stemmer det at egget som blir befruktet ble til tre månder før eggløsning?

Så vidt jeg vet lages eggene når vi er bittesmå, trodde de var der hele tiden, jeg.. Vent på svar fra legen!

(noe annet er det med sæden, den dannes kontinuerlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man anbefaler at man ikke skal bruke p-pille i mer enn to år sammenhengende, så skal man ta en liten pause for å se om kroppen kan klare noen menstruasjoner selv. Men jeg må legge til at min venninne som brukte pillen i nesten 10 år, ble gravid med en gang hun la dem på hyllen. Så noen blir fort gravide læll, mens til andre kan det ta litt lengre tid.

Persona kan du lese om her: http://www.unipath.dk

Den kan ikke brukes om man ammer, eller får hormoner. Koster ca 800,- + at man må kjøpe testpinner til ca kr 120,- hver mnd. En annen metode er å ta tempen. Temp.måler koster jo ca 100 kroner. Ellers finnes en annen oppfinnelse - baby-comp. Kan lese om det her: http://www.buenaventura.no

Den tar tempen din og lagrer den på en disk. Etter at den har lært seg syklusen din, kommer den med hvilke dager du er ufruktbar og fruktbar på. Den viser også når du har eggløsning, og hvilke dager det er best å få jente eller gutt på.

Eggene har vi fra vi ble "laget" i mors mage, så der er det ingen fornyelse som ved sædceller.

Moen vil nok gi deg bedre svar når hun svarer på ditt innlegg.

Lykke til

lurer du på noe ang. dette, så er det bare å spørre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

1. Man setter grensen ved 35 år for kombinasjon av røyk og p-pille.

2. Kondom eller minipille

3. Persona-metoden angir de mest fruktbare dager (6-10 per måned) hvor dere må bruke annen prevensjon eller avstå fra samleie. Apparatet lære deg å kjenne etter 2 måneder. Apparatet koster 800 kr samt ca 140 per måned i bruk.

4. P-pille reduserer ikke mulighet for graviditet, røykende kvinner har litt lavere mulighet for å bli gravide

5. Kvinnens egg er alle dannet i fosterlivet, det lages ikke nye egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...