Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har i det siste hatt en fryktelig kløe i rompa, dette medfører at jeg da blir sår.

Vasker meg grundig hver morgen, smører meg med babylotion men ingenting hjelper. Dette startet for kanksje 2mnd siden.

Hva kan jeg gjøre for at det skal bli bedre?

En kamerat sa at noen reagerer på bleker dopapir, men det bruker jeg ikke.

Håper på hurtig svar :)

Mvh

ArneMann

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81841-kl%C3%B8e-i-rompa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

er du ikke inne i en ond sirkel her nå med lotion i ræva

prøv heller med potetmel

Prøv seliproct salve, kjøpes reseptfritt på apoteket.Vær ellers ekstra nøye med å tørke deg godt, også etter dusjing. pass på at området holder seg tørt og luftig, dvs. ikke gå i for trange bukser. Forøvrig kan det være mye rart du ikke tåler, alt fra toalettpapir , vaskepulver, div. matsorter etc. Selv slet jeg med dette i ca 1 år , men ble gradvis bedre etterhvert som jeg benyttet metoden ovenfor. Fant ut at det hadde noe med fuktighet og for trange forhold å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81841-kl%C3%B8e-i-rompa/#findComment-437919
Del på andre sider

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Kløen kan blant annet skyldes såkalt barnemark (oxyuriasis), soppinfeksjon, eksem, psoriasis, hudsykdommen lichen eller rett og slett stress. En undersøkelse hos lege er derfor nødvendig for at du skal få stillet en sikker diagnose. Ofte finner man dessverre ikke ut hvorfor det klør.

Da har mange nytte av følgende råd:

- Dusj deg nedentil morgen og kveld. Unngå parfymerte eller sterke såper.

- Det er bedre å vaske huden ren etter toalettbesøk enn å bruke toalettpapir. Våtserviett som brukes til babyer kan du prøve i stedet for vask. La huden lufttørke.

- Smør den deretter inn med en fet salve for eksempel Natusan. Det beskytter mot irriterede fuktighet. Salven vaskes av om kvelden med lunkent vann og medisinsk såpe. Et alternativ til salve er tørre bomullskompresser eller litt mykt toalettpapir.

- Tettsittende varme klær er uheldig.

- Bomullshansker om natten forhindrer ufrivillig kløe.

- Sterkt krydret mat, øl, vin, kaffe, melk eller frukt kan øke plagene.

- Fiberholdig kost som brød og grønnsaker eller kosttilskuddet Metamucil er bra hvis avføringen er treg eller løs.

-Om natten kan man i perioder bruke en kortisonsalve eller Eurax krem. Eurax og milde kortisonsalver selges på apoteket uten resept. Lokalbedøvende midler som Xylocain eller brannsalve, bør man unngå for man kan etterhvert bli allergisk mot dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81841-kl%C3%B8e-i-rompa/#findComment-438360
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...