Gå til innhold

Får ikke i meg mat- hva med fosteret?! -jordmor


Rypelokket

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har termin med nr.2 5. mai. Jeg er så kvalm at jeg har store vanskeligheter med å få i meg mat.Hvordan får fosteret i seg mat da? Dette svangerskapet har vært fullt av bekymringer, jeg har også blødd hver dag opp til uke 13, og jeg er helt ute av psykisk balanse.Forrige svangerskap gikk helt knirkefritt. Det er ingen rundt meg som skjønner at jeg føler meg som en utslitt oppvaskklut. Eksamen henger over meg som en svart sky, og jeg henger over do..Noen råd?

Hilsen deprimert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är inte lätt att vara i god psykisk balans om du har blött hela graviditeten och har sterssigt runt omkring dig. Fostret tar den näring som den behöver men det är du som kan få för lite i dig. Undvik stress och tala om för din omgivning att du mår dåligt och varför. då kanskje du kan få bättre stöd och avlastning hemma. Försök att vila dig mest möljligt och försök att få i dig mycket vätska. Starta dagen med ett kex i sängen, innan du går upp. Ät sedan små portsjoner och oftare än vanligt. Undvik fet mat då den ofta gjör att du mår mera illa(kvalm). Kolhydratrik mat är ofta bäst feks bröd, musli, bananer och ris. Många säger att ingefärste kan hjälpa. Om du kräks(kastar op) mycket så att du inte får i dig någon vätska på flera dagar, skall du givetvis kontakat din doktor för en bedömning(vurdering). Kanskje är det så att du kan skjta upp din examen till en senare tidspunkt , då du mår bättre och också kan prestera mera? Jag önskar dig lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är inte lätt att vara i god psykisk balans om du har blött hela graviditeten och har sterssigt runt omkring dig. Fostret tar den näring som den behöver men det är du som kan få för lite i dig. Undvik stress och tala om för din omgivning att du mår dåligt och varför. då kanskje du kan få bättre stöd och avlastning hemma. Försök att vila dig mest möljligt och försök att få i dig mycket vätska. Starta dagen med ett kex i sängen, innan du går upp. Ät sedan små portsjoner och oftare än vanligt. Undvik fet mat då den ofta gjör att du mår mera illa(kvalm). Kolhydratrik mat är ofta bäst feks bröd, musli, bananer och ris. Många säger att ingefärste kan hjälpa. Om du kräks(kastar op) mycket så att du inte får i dig någon vätska på flera dagar, skall du givetvis kontakat din doktor för en bedömning(vurdering). Kanskje är det så att du kan skjta upp din examen till en senare tidspunkt , då du mår bättre och också kan prestera mera? Jag önskar dig lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosteret klarer seg nok, det tar all næringen det trenger fra deg.

Det er du som får lide.

Jeg fikk heller ikke i meg mat, men det var på slutten av svangerskapet. Jeg merket først etterpå hvor sliten jeg hadde vært.

For å unngå dette denne gangen spiser og drikker jeg faktisk alt jeg har lyst på, uten tanke på om det er sunt eller ikke.

Dette anbefaler jeg også deg å gjøre. Når du henger over doskåla er det vel ikke lett, men sørg for at det som frister deg er tilgjengelig.

Og som jordmor sa, fortell folk at du er gravid og kvalm. All støtte vil nok hjelpe.

Hvis du er like kvalm på eksamensdagen, bør du vel få sykmelding slik at du får anledning til å ta opp eksamen senere.

Det viktigste er at du tar vare på deg selv. Da har også barnet det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...