Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette året hadde jeg mange problemer. Noen føflekker ble veldig store og de har tatt dem borte. I mai hadde jeg erythrasma. Jeg ble behandlet med bl.a. canesten for men trodde at det var en sopp. Da det ikke hadde noen resultat, fikk jeg diagnosen erythrasma. Jeg ble behandlet med antibiotica (erymax?) og det hjalp også ikke. Da ringte huslegen til en dermatolog og da fikk jeg salva kenacutan. Det hjalp.

Da fikk jeg problemer med mye luft i tarmene. I en måned hadde jeg hvert minutt luft og ofte våt avføring. Da gjorde de bl.a. en test av urinen og avføringen. Alt var ok. Med avføringstesten måtte jeg ha en spesiell diett og med denne dietten hadde jeg ikke lenger problemer med luft. Årsaken hadde trolig med kost å gjøre. Etter at jeg ble gift spiste jeg annerledes enn før.

Etterhvert begynte jeg å bli glemme ting mer enn vanlig og jeg var veldig frustrert om alt mulig i arbeidet mitt. Jeg kunne ikke konsentrere meg. Jeg kunne ikke sove. Jeg kan bli veldig frustrert om lite ting. Jeg er bare 31 år og har problemer som gamle folk har. Forholdet med kona er øvrigens ok. Jeg giftet meg for noen måneder siden. Da tok de blodprøver og man fant ut at jeg hadde for lite b12 i kroppen min. Vanligervis ligger alt mellom 150-600. Min B12 var 80. Da fikk jeg nye blodprøver for å sjekke om det var noe feil med immunsystemet. Pernisiøs anemi er det kallet? Nå har jeg fått resultat. Det er ikke noe feil med det. Vi venter fremdeles på ett resultat. Likevel er sjansen veldig liten at det skal være noe feil. De har gjort en analyse av S-Metylmalonsyre (Svar var 0,12 umol\L) og P-Homocystein(svar var 12 umol\L). Dette måtte være bra.

Nå fant de ikke årsaken til B12 mangel. Likevel har de begynt å gi meg B12 (betolvex) sprøyter per uka. Videre spiser jeg b12 tabletter. Årsaken skal ifølge legen være dårlig mat i en lang tid. Det forstår jeg ikke for jeg tror at jeg har spist nok melk og rødt kjøtt, fisk egg etc. i livet mitt. Kan det være en annen årsak? Jeg vil ha en annen mening også. På internet leste jeg at man kan gjøre en Schillingstest og en beinmerge test. Kan dere si noe om det? Er det andre analyser som man kan gjøre for å finne årsaken til b12 mangel? Er fem sprøyter B12 i fem uker nok som behandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/81925-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...