Gå til innhold

"dumme jenter"


midtimellom

Anbefalte innlegg

Hei dere.

I går hadde jeg en medarbeider samtale med min ganske nye sjef. der kom det frem en del ting som jeg ikke klarer å slutte å tenke på.

Jeg er 19 år og jobber som lærling i et fag der jeg har mye med kunder å gjøre.

Det begynte med at min sjef sa at han syntes jeg hadde litt igjen før jeg hadde helt taket på kundebehandlingen.

Greit nok. - Grunnen til dette var at jeg blir så ivrig at jeg omtrent skremmer bort kunden, mente han...

Også sa han at det kan få meg til å virke, i bestefall som UNG og lovende, eller bare UNG...(og dum?)

Han sa: Du er jo en ung jente med lyst langt hår og sånt, så du har jo allerede så mye som taler til at du er UNG(?).

Det jeg forsto det som var at "unge jenter med lyst langt hår" er dumme til det motsatte er bevist. Jeg vet at dette er hans trange synspunkt og sier mer om han enn om meg og at en person med slike fordommer må ha gått glipp av en del...

Men det jeg lurer på er om det er "lov" å si dette til en ansatt eller som jeg er, en lærling.

Det er jo klart at ikke jeg er utlært i kundebehandling, da jeg for det første har en god stund igjenn av læretiden min og at kundebehandlig bare er en liten del av faget.

Det hører ogå med til historien at jeg jobber sammen med en voksen dame, som klart har mer erfaring med å prate (riktig) med andre. Og jeg vet at han samenligner meg med henne.

Jeg sitter ihvertfall igjen veldig provosert og faktisk ganske usikker på hvordan andre oppfatter meg, merker at jeg veier ordene mine nøye i dag, for å ikke virke UNG??? eller dum.

Jeg er en utadvent og energisk person, og prater sikkert for mye...men jeg er på langt nær dum!

Jeg er ganske skuffa og såret, samtidig som jeg ser at dette er i hovedsak hans problem.

Vil gjærne høre andres synspunkt på denne utalelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan godt være at han uttrykte seg klønete. Men nen medarbeidersamtale er først og fremst et forum der dere sammen kan snakke om ting slik at begge parter kan få det bedre. Og du har fått beskjed om at du bør prøve, ved språk, oppførsel, utseende osv, og prøve å fremstå som litt mer "voksen". Som selger har utseendet/fremtoningen ofte mye å si, og nå har du fått beskjed om at du bør fremstå som litt mer voksen. Hvis du ønsker en karriere her, bør du ta dette til etteretning. (Selv om sjefen din er gammeldags og klønete.)

Tenk på dette når det gjelder klesstil, hårfrisyre, språk og oppførsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du er ikke dum, det ser man av måten du skriver på.

Han har uttrykt seg klønete og har kanskje fordommer. Slik er desverre mennesker, fulle av fordommer.

Selvfølgelig kan det virke sårende, og slike ting bruker man kanskje tid til å fundere på. Det er ikke noe vits, ha tro på deg selv og gjør en innsats for å bli flink i jobben. Bekymring over slike ting er bare bortkasta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være at han uttrykte seg klønete. Men nen medarbeidersamtale er først og fremst et forum der dere sammen kan snakke om ting slik at begge parter kan få det bedre. Og du har fått beskjed om at du bør prøve, ved språk, oppførsel, utseende osv, og prøve å fremstå som litt mer "voksen". Som selger har utseendet/fremtoningen ofte mye å si, og nå har du fått beskjed om at du bør fremstå som litt mer voksen. Hvis du ønsker en karriere her, bør du ta dette til etteretning. (Selv om sjefen din er gammeldags og klønete.)

Tenk på dette når det gjelder klesstil, hårfrisyre, språk og oppførsel!

Takk for svar, men det er kanskje et par uklare ting ved innlegget mitt:

Jeg er ikke selger, jeg er grafisk designer, og min kundekontakt strekker seg til presentasjon av mitt arbeid.

Klestilen min er på ingen måte verken barnslig eller utfordrende, pleier å kle meg ganske ordentlig når jeg er på jobb ( skjørt i knelengde og skjorter i nøytrale farger). - Sjefen selv kommer ofte i møkkete gensere og hullete bukser på jobb så jeg tror neppe det var det han mente.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

midtimellom skrev:

> Også sa han at det kan få meg til å virke, i bestefall som UNG og lovende, eller bare UNG...(og dum?)

Jeg er sikker på at han ikke mente DUM, men snarere ung og UERFAREN - eller mer katastrofalt (for bedriften): Det kan gi kundene følelsen av at bedriften bruker folk som ikke har peiling på hva de holder på med. Selvsagt er det viktig for et firma å gi inntrykk av at ALLE som jobber i firmaet har FULL KONTROLL på det de holder på med. Da er det viktig at de som er uerfarne vet hvilke knep man MÅ benytte for å gi kunden inntrykk av at man er erfaren.

> Han sa: Du er jo en ung jente med lyst langt hår og sånt, så du har jo allerede så mye som taler til at du er UNG(?).

Nettopp. Jeg ville ikke lagt noe som mer i det sjefen sa en akkurat det som ble sagt. Jeg synes IKKE det høres ut som han har "skjulte hensikter". Tvert i mot - han høres ut til å være en sjef som ikke er redd for å si rett ut det han mener. Jobben hans er ikke å være snill med deg, men å gjøre deg til en proff.

Det er bedre (tror jeg) at DU venner deg til en mer direkte (og dermed mer nyttig) tilbakemelding enn du er vant til fra skolen.

Om han har lov til det? Selvsagt - i hvert fall så lenge du ikke opplever det som ren mobbing av deg. Men som sagt: her gjelder det å ikke se spøkelser ved høylys dag. Jeg tror hovedgrunnen til at du reagerte på denne medarbeidersamtalen er at du ikke er vant til så direkte tilbakemeldinger fra før.

Hvis du føler at han bare fortsetter å kritisere, uten å komme med forslag til HVORDAN du kan legge om stilen, kan du evt. ta det opp med verneombudet på jobben (hvis sjefen ikke er villig til å høre på deg). Men husk å snakke direkte med sjefen først.

Og husk: Han er sjefen, og jobben hans er å få DEG til å bli slik HAN mener er best for bedriften. Liker du det ikke, er det kanskje feil bedrift for deg. Opplever du det samme i MANGE bedrifter, er det kanskje på tide å vurdere om ikke det likevel er noe i det alle sjefene sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei "midtimellom"!

Bare en liten støtte til deg fra meg også.

Du skal ikke se bort fra at din ganske nye sjef innser at han har fått en ung talentfull lærling å bryne seg på.

Jeg håper du tar til deg alle de pos. svarene du har fått. Og jeg håper du får mot til å utfordre din ganske nye sjef, om han kan gi deg ideer og tips som du kan vokse videre på.

Slik kan dere komme i en utviklende dialog begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...