Gå til innhold

Infektuøs gastroenteritt = bukspyttkjertelbetennelse ???

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått kopi av journalen min for 3 år tilbake da jeg ble matforgiftet i utlandet. Sykehuset sa da at det var bukspyttkjertelbetennelse. Men i jounalen står det ikke det, det står: Infektuøs gastroenteritt.

Er dette det samme?

Jeg har nå fått Insulinresistens. Kan bukspyttkjertelbetennelsen være årsaken? Går nå på Metformin, 500mg x 3 daglig. Hvor lang tid vil det normalt ta før insulinresistensen er fikset?

Takker for svar!

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Sol og måne

Det mest sannsynlige her er at du i forbindelse med en infeksiøs gastroenteritt har fått en sekundær infeksjon i bukspyttkjertelen. Disse to tingene er altså ikke "det samme"!

En insulinresistens kan ha utviklet seg etter en infeksjon i bukspyttkjertelen, fordi produskjonen av insulin foregår inne i kjertelen fra de de såkalte "Langerhanske øyene"- en type celler. Denne produksjonsenheten kan ha blitt skadet i forbindelse med infeksjonen. Det er ikke mulig å si om kroppen vil "fikse" dette, men ved videre oppfølging hos legen din vil det kunne kontrolleres med blodprøver om disse cellene igjen produserer insulin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...