Gå til innhold

Hodepine av virus ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg spør:

Jeg har hatt daglig hodepine, sammenfallende med smerter i genitaliene/rektum i over et år nå. Smertene var nærmest konstante i begynnelsen, men de siste månedene har de kommet og gått med timers mellomrom. Legene kan ikke finne noen unormalt med blod, urin, røntgen, cystoskopi,rektoskopi, men at jeg er HSV-1 positiv og HSV-2 negativ. Jeg har selv trodd at det kan dreie seg om en primær herpesinfeksjon (både pga. blodprøvene og av en "gjør-det selv" diagnose på internett). Har mange andre symptomer også (tretthet, vekttap m.m.) som er for mange å ramse opp. Ifølge legene er det ikke mulig å ha herpes konstant i så lang tid, og utelukker dette helt. Har imidlertid lest om "post-herpetisk neuralgi" - en tilstand som kan være svært langvarig. Er dette en mulig forklaring ? Hodepinen plager meg mye, og jeg begynner etterhvert å bli temmelig deprimert.

Noen råd om hvilken spesialist jeg bør oppsøke neste gang ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8212-hodepine-av-virus/#findComment-39457
Del på andre sider

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære coma !

Postherpetisk neuralgi er en betegnelse på smerter som oppstår i kjølvannet av "herpes zoster", som er helvedesild og altså forskjellig fra herpes simplex infeksjon. Det arter seg ikke som hodepine, men smerter i et avgrenset område på den ene siden av kroppen.

"Et snev av hjernebetennelse" : Det høres usannsynlig ut; da har man oftest flere og til dels mer alarmerende symptomer enn hodepine.

Kanskje en spesialist i allmennmedisin ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8212-hodepine-av-virus/#findComment-39501
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Kjære coma !

Postherpetisk neuralgi er en betegnelse på smerter som oppstår i kjølvannet av "herpes zoster", som er helvedesild og altså forskjellig fra herpes simplex infeksjon. Det arter seg ikke som hodepine, men smerter i et avgrenset område på den ene siden av kroppen.

"Et snev av hjernebetennelse" : Det høres usannsynlig ut; da har man oftest flere og til dels mer alarmerende symptomer enn hodepine.

Kjære lege. Kanskje brukes begrepet "post-herpetisk neuralgi" bare i forbindelse med zoster, men jeg har lest et sted at nerve-irritasjon (neuralgi) også kan oppstå i kjølevannet av herpes. Kanskje ikke så smertefulle som ved zoster, men langvarige og smertefulle nok. Det står ingenting om dette i vanlige herpes-beskrivelser. Jeg skulle gjerne hatt mer informasjon. Vet du hvor jeg kan finne dette ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8212-hodepine-av-virus/#findComment-48621
Del på andre sider

Kjære coma !

Kjære lege. Kanskje brukes begrepet "post-herpetisk neuralgi" bare i forbindelse med zoster, men jeg har lest et sted at nerve-irritasjon (neuralgi) også kan oppstå i kjølevannet av herpes. Kanskje ikke så smertefulle som ved zoster, men langvarige og smertefulle nok. Det står ingenting om dette i vanlige herpes-beskrivelser. Jeg skulle gjerne hatt mer informasjon. Vet du hvor jeg kan finne dette ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8212-hodepine-av-virus/#findComment-55497
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...