Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 34 år som trener et par ganger i uken (spinning og jogging)

Når jeg jogger hender det at jeg på slutten av, og en stund etter løpeturen får mageknip.

Hva kan dette komme av? Jeg får ikke mageknip når jeg spinner eller ved annen aktivitet, og er frisk og i nokså god form. Har trent regelmessig 2g. pr uke i halvannet år. Trener aldri før det har gått min. halvannen til to timer siden siste måltid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82126-mageknip/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Vondt til siden i øverste del av magen, såkalt hold, er vanlig dersom man trener kort tid etter at man har spist eller man ikke varmer rolig opp. Ettersom du venter halvannen til to timer etter måltid med å trene, er jeg usikker på hva som er årsaken til plagene dine. Det er også litt uvanlig at de melder seg mot slutten av treningsøkten.

Årsaken til hold er ikke fullt ut kjent. Muligens skyldes den at hinnen rundt magesekken tøyes når den blir fylt med mat. Under trening gjør bevegelsene at hinnene strekkes ytterligere. Det kan forklare hvorfor mange opplever at de hjelper å bøye seg mot den siden som er vond.

Andre hevder at smertene dukker opp fordi organene i magen eller mellomgulvsmuskelen får nedsatt blodtilførsel under trening når blodet blir omdirrigert til armene og bena. Hvis man varmer opp rolig blir denne overgangen ikke så brå.

Jeg har som nevnt ingen god forklaring på plagene dine og foreslår at du eventuelt rådfører deg med legen din.

Kredittkortet ditt blir ikke belastet for henvendelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82126-mageknip/#findComment-441506
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...