fudge Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Den er ikke konstant.....eller, jo Den er det. Den ligger liksom og lurer, langt der nede i mørket - et forferdelig monster. Noen ganger er den langt borte. Nesten sånn at jeg glemmer det en liten stund. Den ligger i et mørkt tjern. Mørkt tjern med svart, tykt, slimete vann. Nesten grønn- svart. Noen ganger er den mørke overflaten nesten stille. Det bare duver såvidt litt. Jeg kjenner ikke Den, bare vet at den er der. Langt der nede. Gjemmer seg... -venter. Venter til at jeg skal bli rolig nok til at den kan komme opp og virkelig skremme meg. Det er det Den vil. Skremme meg mest mulig. Men den vil ikke si meg hva Den heter, hva Den er. Den vet at identifisering vil svekke kraften dens. Så begynner små bobler å dukke opp - brister ved overflaten av tjernet. Noen små først. Slik at jeg skal tenke: "Hva var det?"....så blir det stille igjen, så jeg skal tenke: "Nei, det var ingenting - det forsvant." Så blir jeg rolig igjen. -Nesten. Så kommer fler bobler. Større denne gangen. Noe ligger og ulmer der nede i tjernet. Langt der nede. Noen ganger søker Den opp til overflaten. Kommer nærmere. Lager en krypende følelse av at noe er forferdelig galt. En følelse som gir urolighet. Frykt, angst. For noe man ikke kan sette fingeren på. Den bare kommer. Dette er om dagen. Som nå. Ikke akkurat nå, men for litt siden. Da var Den der. Andre ganger er det ingen bobler. Ingen forvarsel. Det vet Den. Da skemmer den meg mest. Når den kommer uanmeldt. Plutselig! Overflaten brister fullstendig, og opp av det skitne vannet kommer Den. Så fort! Den skremmer vettet av meg da. Den lammer meg. Det smeller i ørene, og blodet stopper i årene, til tross for at hjertet slår og pumper alt det orker. Den forsvinner like fort som den dukker opp. Jeg kan ikke lenger se Den, og kan ikke huske hvordan Den så ut. Jeg vet at jeg så den for et lite sekund siden, men nå er den borte igjen. Det Den etterlater er nesten like ille. Jeg prøver å lete etter den igjen, selvom den er stygg, jævelig og skremmer meg. Jeg må finne Den. Men jeg finner den ikke. Tjernet er helt stille. Som om ingenting nettopp hadde veltet seg ut av det. Men jeg vet Den ligger der. Jeg kjenner det. Den tar ingenting med seg når den går. Ikke frykten, ikke redselen, ikke panikken, ikke kvalmen eller smerten. Den etterlater meg alt dette. Så ligger jeg der, i mørket, og er fylt av disse. Fra topp til tå. Men Den er borte, og jeg finner den ikke tilbake. Vet bare hva den har etterlatt meg. Det er ikke så lett å riste det av seg. Det vil liksom ikke slippe meg. Den ligger der nede i dypet og er fornøyd. Den har klart å gjemme seg igjen, var rask nok til at jeg ikke husket den riktig denne gangen også, men likevel, og kanskje nettopp derfor, kraftig nok til å skremme meg så forferdelig. Prøver å gjøre meg liten. Så liten jeg kan. Lukker øynene hardt igjen. Holder over ørene. Prøver å få verden til å forsvinne fra meg, eller meg til å forsvinne fra verden. Men så oppdager jeg - at det er der Den er. I meg! Innenfor de lukkede øynene og de døve ørene, inni den sammenkrøpne kroppen. Det er der Den lever. Og da må jeg åpne øynene. Ta hendene vekk fra ørene og kjenne at verden ER rundt meg og at jeg ER i den. Jeg må se noe, høre noe. TV - lyd og bilde. Noe som kan underholde øynene og ørene mens hodet prøver å finne tilbake til noe rolig, fast, konstant og trygt. Det er ikke så lett. Det er en tråd mellom meg og Den. En tråd som Den styrer. Det en Den som trekker i tråden, når den vil. Jeg vil klippe den av. Men jeg finner den ikke. Jeg vil kaste Den ut. Med tjernet og alt rundt og i det. Men jeg finner Den ikke. Jeg tør ikke finne den. Jeg er redd for å se på den. Jeg vet at Den er stygg. Helt forferdelig, grusomt stygg. Den kan aldri bli mindre stygg. Det er umulig. Jeg kan godta at Den alltid vil være stygg, hvis den bare kan finne et annet sted å bo. For Den er ikke velkommen. Den spør aldri om den er det heller. Den bare drar i tråden når den føler for det, og jeg adlyder, som en dukke i tråder. Men jeg tør ikke se på Den. Finne den. Skulle ønske jeg kunne kaste den ut uten å måtte se på den. Uten å vite hvem den er. Men det går ikke an det... Gjør det vel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82369-ubuden-beboer-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mymya Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Skulle ønske at jeg kunne tatt bort dette stygge monsteret/følelsen. Men det er nok ikke bare å knippse med fingrene.. Du er nok nødt til å se på den.. kjenne på den og føle den for at den skal flytte ut.... Men du er veldig flink til å skrive ut hva du føler.. hvordan du har det. Skulle ønske at jeg oxo kunne få de til. * mya holder godt rundt vennen sin og klemmer masse masse* *mya "flytter inn" og kaster den dumme stygge langt bortivekkistan, sånn at den aldri aldri mer finner veien tilbake....* Klemmer masse.. Glad i deg vennen min 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82369-ubuden-beboer-langt/#findComment-441763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fudge Skrevet 18. november 2002 Forfatter Del Skrevet 18. november 2002 Skulle ønske at jeg kunne tatt bort dette stygge monsteret/følelsen. Men det er nok ikke bare å knippse med fingrene.. Du er nok nødt til å se på den.. kjenne på den og føle den for at den skal flytte ut.... Men du er veldig flink til å skrive ut hva du føler.. hvordan du har det. Skulle ønske at jeg oxo kunne få de til. * mya holder godt rundt vennen sin og klemmer masse masse* *mya "flytter inn" og kaster den dumme stygge langt bortivekkistan, sånn at den aldri aldri mer finner veien tilbake....* Klemmer masse.. Glad i deg vennen min Tusen takk...du er god. Takk for at du orket å lese hele røklet - ikke dårlig bare det. *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/82369-ubuden-beboer-langt/#findComment-441776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.