Gå til innhold

Allergi - bruk av kortison

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en bruker av kortison, pga. høy produksjon av slim (i øre/nese/hals)noen som er et betydelig problem, men det er tross alt en mild form for allergi jeg har.

Jeg lurer veldig på hvilke matvarer/vitaminer/livsførsel som fremmer (øker)produksjonen av kroppens egenproduserte "Kortison" ((Hydrokortison (eller kortisol)) som det på fagspråket heter.

Et lavt inntak av kortison hjelper meg mye nå, men jeg hadde håpet at en riktig livsførsel, dvs. (riktig mat, vitamintilskudd, aktivitetsnivå osv) kunnne være tilstrekkelig slik at kroppen produserte tilstrekkelig kortisol selv.

På forhånd takk!

Mvh

Jenssen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82435-allergi-bruk-av-kortison/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Du får nok ikke kortison fordi kroppen din ikke kan produsere nok, men fordi du trenger mer enn "normale kropper produserer".

Kroppens produksjon av kortisol reguleres av mengden av ACTH i blodet (hormon som produseres i hjernen). Kortisol-nivået skal være langt høyere om morgenen enn om kvelden, for eksempel.

Kroppen har et høyere kortisol-nivå når den er skadet, eller annen type stress-påvikrning.

===

Pseudo-efedrin får slimhinnene til å "beherske" seg. Kanskje det er et alternativ til kortison?

Husk at hvis du går på store doser kortison må du ALDRI finne på å stoppe brått, men trappe langsomt ned. (Hvis ikke vil kroppen noen ganger kke selv begynne å produsere kortisol, og du får en sykdom som heter Addisons).

Tar du for mye kortison over lengre tid, blir ansiktet ditt "rundt" - noe som heter Cushings syndrom.

Med vennlig hilsen

Hei,

Du får nok ikke kortison fordi kroppen din ikke kan produsere nok, men fordi du trenger mer enn "normale kropper produserer".

Kroppens produksjon av kortisol reguleres av mengden av ACTH i blodet (hormon som produseres i hjernen). Kortisol-nivået skal være langt høyere om morgenen enn om kvelden, for eksempel.

Kroppen har et høyere kortisol-nivå når den er skadet, eller annen type stress-påvikrning.

===

Pseudo-efedrin får slimhinnene til å "beherske" seg. Kanskje det er et alternativ til kortison?

Husk at hvis du går på store doser kortison må du ALDRI finne på å stoppe brått, men trappe langsomt ned. (Hvis ikke vil kroppen noen ganger kke selv begynne å produsere kortisol, og du får en sykdom som heter Addisons).

Tar du for mye kortison over lengre tid, blir ansiktet ditt "rundt" - noe som heter Cushings syndrom.

Med vennlig hilsen

Hei!

Takk for god del informasjon som jeg ikke var klar over.

mvh

Jenssen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...