Gå til innhold

Tung pust hos eldre

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor på 67 som jeg synes får altfor tung pust med tilhørende "hvining" i lungene når hun f.eks. går i trapper. Hun har i en årrekke slitt med en dårlig rygg og fikk for to år siden skiftet høyre hoften. I flere år før dette var hun lite aktiv pga. smerter og liten styrke i bena. Hun mener selv at dette har medført dårlig kondis som igjen medfører denne hviningen i pusten. Hun har aldri røkt. Hun har skoliose og en rotasjon i ryggraden (mot høyre) og er generelt litt sammensunket i overkroppen. Hun har normalt blodtrykk. Jeg synes det er unormalt at man skal ha svært tung pust bare ved å gå opp et par trapper i vanlig tempo dersom man er "frisk". Kan dette være en mild form for astma, KOLS eller en annen typisk lungesykdom? Hun er vanskelig å få til legen og derfor trenger jeg litt "krutt" for å motivere henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82637-tung-pust-hos-eldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

-nass.

Dette høres egentlig ikke karakteristisk ut hverken for astma eller KOLS. Men om slik tungpust skyldes luftveier eller annet kan ikke avgjøres uten en mer nøyaktig vurdering hos legen. En slik undersøkelse bør i første omgang hverken være slitsom eller plagsom for moren din, så dette burde hun bli med på. Svært ofte kan vi jo gjøre noe for å bedre forholdene slik at du kanskje kan forespeile muligheter for et mer aktivt liv etterpå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82637-tung-pust-hos-eldre/#findComment-448888
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...