Gå til innhold

spørsmål


elida18juni

Anbefalte innlegg

jeg har ikke fått mensen og jeg er 17 år og fyller 18 om fire mnd. men problemet er jeg har gått igjennom to underlivsundersøkelse og det er så vondt at jeg greier ikke å slappe av. jeg fikk en hormon test der jeg liksom skulle få en blødning etter 10 dager men det fikk jeg ikke. men det jeg ville spørre om var om hva er det for noen hormon tabeletter som hjelper for at puberteten skal gå gang? fordi jeg har lyst å ha pupper og mensen før jeg fyller 18 år, så hjelp meg fort!!! Vennlig hilsen ei som trenger hjelp og svar!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man finner sannsynligvis ikke forklaring på ditt problem ved å undersøke underlivet, så jeg håper du kan bli spart for videre undersøkelser der! Det bør tas en blodprøve for å undersøke dine hormoner for å se om man kan finne en spesiell årsak. Årsak kan være anoreksi, intens trening eller simpelthen bare en forsinket pubertet. En sjelden gang kan det skyldes feil ved eggstokkene. Jeg synes det er på tide at man starter behandling så du får normal utvikling, og her bruker man samme tabletter som til kvinner i overgangsalderen, f.eks Trisekvens eller de sterkere Trisekvens Forte. Man vil sannsynligvis starte med de svakeste og se hvordan det går og så skifte til de sterkere om det er nødvendig. Du må innstille deg på at utviklingen må skje gradvist over år, slik det er i en vanlig pubertet. Jeg vet ikke hvor du bor i landte, men du bør evt henvises til en spesialavdeling (f.eks. universitetssykehus) hvis legene på ditt hjemsted ikke har tilstrekkelig erfaring. Stå på, du bør få behandling med den alder du har. Lykke til. (du kan gjerne fortelle hvordan det har gått om noen tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...