Gå til innhold

stivkrampesproeyte

Anbefalte innlegg

Hei!

Var ute og jogget i morges, falt og skrubbet meg opp paa leggen og hendene. Fikk grus ol. i saaret, men har renset bort det meste.

Det jeg lurer paa er om det er neodvendig aa ta en stvikrampesproeyte?

Hadde et uhell paa sykkel for ca et og et halvt aar siden og da fikk jeg en i ryggen. Virker denne fortsatt, eller burde jeg gaa til legen og faa en ny? Det er mange hunder i stoeket der jeg jogger.

Befinner meg i Sydney, og har tenkt aa ta en uke i Bangkok, Thailand paa veien hjem. Trenger jeg noen vaksiner hvis jeg bare skal oppholde meg i Bangkok?

Hilsen meg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8274-stivkrampesproeyte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til minmening vedr. stivkrampesprøyte.

Vaksinen du fikk mot stivkrampe sist, virker i 10 år. Rensing av såret slik du har gjort, høres riktig ut. Ny sprøyte er ikke nødvendig før 10 år etter siste. Dersom du skal på ferie til kun bangkok, behøver du ikke malaria-forebyggende. Bruk evt. forebyggende tiltak mot myggstikk om du skulle være ute en kveld og det er insekter i luften. Vaksine mot hepatitt-A kan være lurt for folk som reiser mye, denne hindrer reise-gulsott.

Det finnes nå i Norge en drikkbar vaksine mot turist-diare som heter Dukoral, aner ikke om noe liknende finnes i Australia.

Dersom det er aktuelt for deg med intim-kontakt med det annet kjønn i Bangkok, så husk å beskytte deg mot seksuelt overførbare sykdommer med kondom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8274-stivkrampesproeyte/#findComment-39748
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...