Gå til innhold

Tvillinger i magen


Gjest Heidimnh

Anbefalte innlegg

Gjest Heidimnh

Jeg venter tvillinger og har fått beskjed av jordmor om å ta det ekstra rolig mellom uke 26 og 32. Bl.a. skulle jeg være forsiktig med samleie pga sæden. Hun ønsket ikke å svare på om det var forsvarlig å bruke kondom da, mente jeg måtte høre med lege. Hva mener du?

Dessuten - kan orgasme i disse ukene føre til for tidlig fødsel? Jeg har opplevd å få sterke kynnere etter orgasme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer! Jeg venter også tvillinger og er 24 uker på vei.

Jeg er ikke jordmor, men dette har jeg lest om saken: Det jeg har forstått er at presset på livmorhalsen er større ved tvillinger og at den derfor kan flate seg ut for tidlig. Dette kan føre til for tidlig fødsel. Det er derfor at man må ta det med ro mellom uke 26 og 32. Etter uke 32 er det ikke lenger så farlig om barna blir født. Det var i forbindelse med livmorhalsen at jeg leste at man ikke skulle ha samleie.

Sæd inneholder visst hormoner som også kan sette igang fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är ju lite spesiellt då man väntar tvillingar för att det är en ökad risk att föda för tidigt( prematurt.) Det är riktigt att säden inneholler hormonet prostaglandin som kan ge för tidig mogning av livmoderhalsen. Jag tror ändå inte att en kondom kan skydda dig mot att evt få för tidiga värkar(rier).Livmoderhalsen får ändå massage av penisen vid samlag och detta kan utlösa förvärkar(kynnere). En orgasm kan som du själv säger ge mycket förvärkar(kynnere).Jag tycker att ni skall vara försiktiga med samlag under dessa veckor när det finns risk för en prematur förlossning.Kanskje finns det andra sätt till mysig samvaro? Efter v. 32 är barnen större och kan bättre klara sig utanför livmodern, då kan ni återuppta samlivet. Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...