Gjest Hanniball Skrevet 1. november 2000 Del Skrevet 1. november 2000 Hei! Ønsker svar på flg.: Har disse symptomer: Ekstrem utmattelse ved den minste anstrengelse. Vekslende diare, vekttap, kraftig puls, uregelmessig mens (har alltid vært regelmessig), depresjon/angst, tørre øyne, uro/rastløshet, svetter/fryser, lett dirring på hender, manglende konsentrasjon/hukommelse. Hadde sist vinter stadig tilbakevendende halsvondt, har "dott" i øret og er stiv under venstre øre/kjeve. Intet funn hos lege (etter "alle" prøver), bortsett fra Anti-TPO på 291. Legen mener dette ikke skulle gi nevnte problemer, og mener jeg har en depresjon. Hva mener dere? Er det noen prøver jeg burde be om å få tatt i tillegg? Har tatt stoffskifteprøver ellers. Jeg er en ressurssterk person som vet at det er noe i veien! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8292-stoffskiftet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
dippen Skrevet 1. november 2000 Del Skrevet 1. november 2000 HEI Det du beskriver høres ut det samme som jeg har, reint symptommessig. Jeg fikk målt mine stoffskifteverdier for noen uker siden uten endringer for noe annet enn for anti TPO (339). I og med at jeg har en skjlodbruskkjertel som har vokst så antok min primærlege at jeg har en autoimmun thyroiditt som etterhvert ville utvikle seg til en hypothyreose (lavt stoffskifte). Igår kveld fikk jeg imidlertid et anfall med kjempehurtige hjerteslag med svak perifer puls, noe som tyder på atrieflimmer såvidt jeg vet. Jeg var hos legen igjen idag og det har nå blitt tatt nye prøver. Atrieflimmer oppstår vel primært ved hyperthyreose. Legen min mente at thyroiditter har et fluktuerende forløp, og at man kan veksle mellom en hyperthyreot og en hypothyreot tilstand. Da tenker jeg at disse prøvene blir vanskelig å tokle for hvordan vet man hvilken fase de blir tatt i. Slik sett blir det "spennende" å se om det er noe forandring med disse nye prøvene. Jeg tror som deg at dine symptomer tyder på at det er noe organisk i veien. Hvis jeg var deg ville jeg kanskje bedt om å få undersøkt flere hormoner, selv om det er sjeldnere med sykdommer i feks binyrene, så kunne det kanskje vært noe å se på? Da jeg er medisinstudent selv har jeg lest en del om sykdommer i skjoldbruskkjertelen. Det finnes utrolig mange varianter, med mange forskjellige måleverdier, jeg tror man kunne ha rimelige normale verdier og likevel ha en sykdom i kjertelen. Det står imidlertid lite i bøkene mine om symptomer annet enn for de klassiske hypo og hyperthyreote tilstandene. det virker imidlertid ikke usannsynlig for meg at antistoff mot peroxidase enzymet og den påfølgende betennelsesreaksjonen kan gi feil i utslipp av hormoner, slik at kanskje lekker thyroxin innimellom og er årsaken til de symptomene du beskriver. Vet noen andre mer om dette? Skulle gjerne hørt flere av dine tanker rundt dette også da det hele minnet veldig om mine erfaringer. Katt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8292-stoffskiftet/#findComment-39597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Til Hannibal. Over halvparten av de med forhøyede antistoffer mot skjoldbrusk-kjertelen ( a-TPO) vil utvikle lavt stoffskifte og få behov for Thyroxin-tilskudd. Imidlertid er det slik at endel av de plagene du nevner mer tyder på høyt stoffskifte, som skjelving, vekttap, løs avføring, litt utstående (?) og dermed tørre øyne og uro. Slitenhet og påfølgende angst/depresjonsfølelse kan ledsage både høyt og lavt stoffskifte. Synes i ditt tilfelle det er rimelig med utvidete hormon-analyser og tester ab bi-skjoldbrusk-kjertel ( calcium, fosfat, parat-hormon ), gjerne sendt til et spesial-laboratorium ved et sykehus. Dersom du har vedvarende ubehag på halsen, bør man vurdere nøye om det kan være kjertel-hevelser i ente skoldbrusk eller bi-skjoldbrusk-kjertel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8292-stoffskiftet/#findComment-39740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sivcath Skrevet 1. april 2005 Del Skrevet 1. april 2005 HEI Det du beskriver høres ut det samme som jeg har, reint symptommessig. Jeg fikk målt mine stoffskifteverdier for noen uker siden uten endringer for noe annet enn for anti TPO (339). I og med at jeg har en skjlodbruskkjertel som har vokst så antok min primærlege at jeg har en autoimmun thyroiditt som etterhvert ville utvikle seg til en hypothyreose (lavt stoffskifte). Igår kveld fikk jeg imidlertid et anfall med kjempehurtige hjerteslag med svak perifer puls, noe som tyder på atrieflimmer såvidt jeg vet. Jeg var hos legen igjen idag og det har nå blitt tatt nye prøver. Atrieflimmer oppstår vel primært ved hyperthyreose. Legen min mente at thyroiditter har et fluktuerende forløp, og at man kan veksle mellom en hyperthyreot og en hypothyreot tilstand. Da tenker jeg at disse prøvene blir vanskelig å tokle for hvordan vet man hvilken fase de blir tatt i. Slik sett blir det "spennende" å se om det er noe forandring med disse nye prøvene. Jeg tror som deg at dine symptomer tyder på at det er noe organisk i veien. Hvis jeg var deg ville jeg kanskje bedt om å få undersøkt flere hormoner, selv om det er sjeldnere med sykdommer i feks binyrene, så kunne det kanskje vært noe å se på? Da jeg er medisinstudent selv har jeg lest en del om sykdommer i skjoldbruskkjertelen. Det finnes utrolig mange varianter, med mange forskjellige måleverdier, jeg tror man kunne ha rimelige normale verdier og likevel ha en sykdom i kjertelen. Det står imidlertid lite i bøkene mine om symptomer annet enn for de klassiske hypo og hyperthyreote tilstandene. det virker imidlertid ikke usannsynlig for meg at antistoff mot peroxidase enzymet og den påfølgende betennelsesreaksjonen kan gi feil i utslipp av hormoner, slik at kanskje lekker thyroxin innimellom og er årsaken til de symptomene du beskriver. Vet noen andre mer om dette? Skulle gjerne hørt flere av dine tanker rundt dette også da det hele minnet veldig om mine erfaringer. Katt Ser at dette er et gammelt innlegg, men jeg velger å gi et lite svar alikevel: I går fikk jeg diagnosene subacute hypothyreoiditis (nederlandsk verson av diagnosen), hashimotos sykdom, b12 intoleranse, calcium intolerance. Samtidig så er gallen min for tykk, så leveren har litt problemer (fjernet galleblære i 2002). Første blodprøvene som ble tatt av meg viste TSH, FT4 og T3 som var normale. Deretter ble Anti-TPO og Anti-TG tatt. De gjorde en ultralyd av skjoldbrukskjertelen og fant tegn til betennelse! Huslegen min ignorerte dette, sa at jeg skulle komme tilbake om et år, for det så ikke så ille ut. Dette likte jeg ikke så veldig. Så jeg fikk en second opinion. Denne legen brukte et annet laboratorie... og han tok en veldig utbredet blod screening. TSH var da super høyt! FT4 var innen for grensene men lavt. T3 var superhøyt. Anti-TPO og ANTI-TG var begge positive (antistoffer finnes altså). På bakgrunn av TSH, FT4 og T3 ble subacute hypothyreoiditis (laft stoffskifte) diagnosert. På bakgrunn av Anti-TPO og Anti-TG ble sykdommen Hashimoto diagnosert. Ved siden av dette har jeg B12 intoleranse... forårsaket av hypothyreoiditis. Jeg har instrict factor i kroppen, så det er ikke årsaken til B12 problemene. Ved siden av dette hadde jeg lave calcium verdier. Jeg blir nå behandlet for B12 problemene med injeksjoner og sugetabletter for B12 og foliumsyre. Jeg får Thyrax for skjoldbrukskjertelen. Jeg får calsium tabletter. Og jeg vil snart få tabletter som skal hjelpe å tynne ut gallen. Etter å ha brukt Thyrax og B12 allerede i 3 uker, kan jeg si at mine symptomer har bedret seg ganske så mye allerede! Håper dette kan være til god informasjon for andre som lurer!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8292-stoffskiftet/#findComment-1205954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.