Gå til innhold

ryggproblemer om natta

Anbefalte innlegg

Gjest 22årgammelgutt

De siste ukene har jeg våknet midt på natta med relativt store smerter i korsryggen. Med en gang jeg reiser meg og går litt rundt, så går de verste smertene over; og etter en kjapp dusj er de helt borte. Hvis jeg ligger uten å sove, får jeg heller ikke vondt.

Dette kan, for meg, tyde på at jeg ligger svært anspent om natta. Merkelige drømmer, gnissing av tenner og vandring i søvne er vel andre tegn som kan tyde på at nattelivet mitt ikke er som det bør være.

Hovedproblemet er selvsagt at jeg får dårlig søvn når jeg våkner 2-3 ganger hver natt pga ryggsmerter.

Kan jeg gjøre noe med dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8296-ryggproblemer-om-natta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til 22 år gammel gutt vedr. ryggsmerter.

Ryggen din bør undersøkes. Enkelte ryggproblemer blir værre når man ligger med svai rygg, eller litt vridning i ryggen, men vil bli bedre med aktivitet og litt krumning. Anspente muskler kan være en årsak, men det høres litt rart ut at det kun er korsryggen som da blir plage. Sannsynligvis kan ryggsmertene bedres ved ruktig stabiliserende trening i samråd med fysioterapeut, riktig daglig sittestilling, og ikke minst riktig type madrass nattlig. God søvn er viktig. Dårlig søvn kan være forårsaket av depresjon, angst eller stress, men vil på sikt kunne forværre slike plager også. Dette synes jeg du skal tørre å snakke med legen din om, eventuelt få henvisning til en psykolog. Som du skjønner er dette et sammensattproblem, det er viktig for deg at det ikke kun er symptomene som behandles. Du skal bl.a. være veldig skeptisk til bruk av sovemedisiner mer enn noen få dager, eller all bruk av beroligende midler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8296-ryggproblemer-om-natta/#findComment-39743
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...