Gå til innhold

Forstuvning

Anbefalte innlegg

Jeg forstuvet foten min for snart 2 mnd siden, og plages ennå med foten. Gikk på krykker noen dager, mens foten var blå og hoven, men har brukt den normalt mye etterpå. Jeg får vondt i nedoverbakker, og ned trapper spesielt. Det er en hard kul nedenfor ankelen, på vristen.

Skulle jeg ha vært i røntgen med foten, eller er dette helt normalt, og vil gå over etterhvert? Er ikke i en situasjon der jeg kan ta det med ro og legge foten høyt. Burde jeg bruke støttebandasje hver dag, eller vil dette gjøre ankelen svakere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8302-forstuvning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til gråpus vedr. ankel. Det er normalt å kjenne smerter i flere måneder, opptil 6 mnd etter en normal ankelforstuvning. Skaden som har skjedd er trolig en avrykning av støttebåndene på utsiden av ankelen. Dette bør opptrenes med balansetrening; f.eks stå på ett ben 5-10 min hver dag, gjermne mens du pusser tenner e.l. Videre bør ankelen brukes mest mulig, men uten å strekke de skadete bånd første halvår etter skaden. Bruk av sportsteip er nyttig; en fysioterapeut kan vise deg teipe-teknikken. En sjelden gang kan det dannes benpåleiringer eller ha skjedd bruskskader inni ankelen. Du kan trygt se an noen måneder før dette eventuelt utredes videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8302-forstuvning/#findComment-39739
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...