Gå til innhold

Røyking - kan jeg ha påført skader


Gjest prøver å slutte

Anbefalte innlegg

Gjest prøver å slutte

Jeg fant nettopp ut at jeg var gravid, etter beregningene i uke 7 i dag. Det er ikke lenge siden jeg sluttet med pilla, og hadde aldri i verden regnet med å bli gravid så fort!

Jeg hadde allerede begynt å trappe ned røyken siden jeg skulle bli gravid en gang i fremtiden, men har altså nå røyket mellom 10 - 15 røyk om dagen de siste ukene. Jeg har allverdens tanker om hva jeg kan ha gjort mot fosteret. Kan det få alvorlige misdannelser eller hjerneskade av at jeg har røyket så mye som jeg har gjort?

Kan det eventuelt oppdages på ultralyd om det ikke utvikler seg som det skal? Barnet er veldig ønsket og hvordan skulle jeg kunne leve med meg selv om noe galt er skjedd?

Kan også nevne at jeg er 24 år og har tatt alle vitamintilskudd som folinsyre og tran de siste tre månedene, og ellers spist sunn mat.

Kan noen svare på om dette kommer til å gå bra? Jeg har det IKKE godt med meg selv nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Bare ha det godt med deg selv med god samvittighet du!

Barnet får ikke næring fra deg så tidlig i svangerskapet, så det er veldig godt beskyttet mot å bli skadet av ting du putter i deg. Klarer du å slutte nå er det kjempefint! Det er ingen som noen gang kangarantere noe på det fagfeltet her, men jeg tror det er langt mellom de barna hvor mor ikke har gjort noe ufornuftig fra befruktelsen til hun visste at hun var gravid.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är bra att du är införstådd i att det inte är bra att röka när man är gravid. Att du har rökt innan du visste att du var gravid, kan inte ha påfört fostret några skador. Det är nu bra, om du kan sluta helt med att röka, då det inte är bra för fostrets tillväxt att du röker. Om du nu lyckas att sluta att röka helt så minskar du barnet risker både under graviditeten och senare i livet. Du skall inte ha dåligt samvete för detta , utan istället försöka att sluta nu, istället. Hoppas att du nu kan glädja dig över din graviditet och lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...