Gå til innhold

tett nese i flere uker


kati

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i uke 17, og jeg er konstant tett i nesen. Det eneste som hjelper er nesespray, men man skal jo ikke bruke denne utover 10 dager. Jeg må innrømme at jeg har brukt den lenger, men jeg er jo litt bekymret da, om dette kan påvirke fosteret, eller om det kan gå ut over noe annet. Jeg har prøvd å klare meg uten, men jeg blir så tett i hele systemet, og det resulterer i hodepine. Da jeg er i full jobb, er det ikke så festlig å føle seg tett og uvel....

Hva skal jeg gjøre???

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

I pakningsvedlegget til Otrivin nesespray (sikkert andre også) står det at de ikke skal benyttes av gravide. Kanskje du kunne prøve saltvannsoppløsningsdråper (puh...det ble et langt ord) i stedet? Vet også at man kan få kjøpt en slags lukteinhalator med sterk mintlukt som gjør at man klarner opp i nesen. Forhør deg på nærmeste apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Be om sykmelding, slik at kroppen din får roet seg ned og blitt ordentlig frisk. Uten otrivin. Hvis du bruker det over så lang tid, kan det gjøre slimhinnene overfølsomme i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte otrivin/rinox nesespray gjennom *hele* siste svangerskap. Ingen ting annet virket og det er *forferdelig* å være konstant pottetett. Selvfølgelig er det ikke bra. Du blir avhengig av det i den forstand at du garantert blir tett uten, men du blir fin igjen noen dager etter at du har født og kutter ut sprayen.

Jeg var jo selvfølgelig også engstelig for hva nesesprayen kunne gjøre av skade da jeg gikk gravid, men både legen og jordmora på helsestasjonen og på sykehuset mente det kun var meg det var skadelig for, ikke fosteret. Det påstås at enkelte typer spray kan forårsake for tidlig fødsel, men da tror jeg du skal bruke svært mye nesespray....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Detta är tyvärr ett vanligt problem som du delar med många andra gravida. Slemhinnorna svullnar(hovnar) lättare när man är gravid. Jag tycker att du först kan prova om saltavttensdroppar hjälper. Om detta inte skulle fungera så kan du ta det mildaste nessprayen som apoteket rekomnderar. Jag har hört om flera kvinnor som annvänt barn spray som ju är en lägre dos i. Det är inte farligt för barnet utan det är du själv som kan förstöra dina slemhinnor i näsan. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siernåbarejeg

Be om sykmelding, slik at kroppen din får roet seg ned og blitt ordentlig frisk. Uten otrivin. Hvis du bruker det over så lang tid, kan det gjøre slimhinnene overfølsomme i seg selv.

"Be om sykemelding"....Unnskyld at jeg ler.... Men kan faktisk klare å gå på jobb når man er tett i nesen....

Råd til Kati -- slutt med nesespray i et og et nesebor av gangen. Da blir det lettere å slutte!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valnøtt

"Be om sykemelding"....Unnskyld at jeg ler.... Men kan faktisk klare å gå på jobb når man er tett i nesen....

Råd til Kati -- slutt med nesespray i et og et nesebor av gangen. Da blir det lettere å slutte!! :)

Hun trenger ikke sykemelding fordi hun er tett i nesen, men fordi at hvis hun kutter ut sprayen blir hun helt "sauset" og får hodepine. Det er lov å ta litt vare på seg selv når man er gravid! Man skal ikke bare kjøre på med medisiner da, ihvertfall ikke uten at det har vært en lege med i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

"Be om sykemelding"....Unnskyld at jeg ler.... Men kan faktisk klare å gå på jobb når man er tett i nesen....

Råd til Kati -- slutt med nesespray i et og et nesebor av gangen. Da blir det lettere å slutte!! :)

Forøvrig er det vel ikke HELT nødvendig å være fullt så spydig, når du ikke vil gi ut noe navn engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tiriltunge

Jeg har vært gravid tre ganger. Alle gangene har jeg vært plaget med tett nese fra tidlig i svangerskapet. De to første gangene "jukset" jeg med vanlig nesesepray. Brukte det alt for lenge, selv om jeg byttet nesebor etter noen dager. Dette vil jeg på det sterkeste fraråde.

Den siste gangen tok jeg det opp med legen som ga meg resept på en nesespray for allergi (nasonex). Denne skal brukes en gang pr dag, og skal ikke være farlig for barnet. Det hjalp etter to dager. Spør legen din, kanskje du også kan bruke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bigmama37

Har ikke lest svarene, men dersom ingen har anbefalt neseskylling, så gjør jeg det. Gikk på Yoga-kurs og der lærte vi dette bl.a. Mener å ha hørt at de selger slike neseskyllere på helsekosten. Du må ha vanntemperatur rundt 37,5 og en teskje med ikke-jodholdig salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært igjennom det samme, og har "avvent" meg. Kjøp saltvannsspray istedenfor, og bruk den andre sprayen så lite som mulig. Jeg brukte den bare rett før jeg la meg, så jeg fikk sove. Trappet deretter ned til kun ett nesebor noen dager, og så sluttet jeg helt, med saltvannet parat på nattbordet. Det blir noen litt tette dager, men det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...