Gå til innhold

herpes

Anbefalte innlegg

Gjest konradik

Jeg har fått herpes på innsiden av underleppa, og i halsen. Det er ubehagelig å svelge og vondt å spise.Jeg har endel sp.mål vedrørende dette.Hvordan blir man smittet? Kan jeg smitte noen nå, nå som jeg har fått det (f.eks. kjæreste)? Og hva bør jeg gjøre for å få det til å gå vekk? bør jeg være mest mulig i ro, og ikke være så mye ute i det kalde høstværet?? Jeg har forresten veldig hovne mandler/sår hals.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8316-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til konradik. Hvordan vet du at det er herpes? Eneste sikre måte å stille diagnose på er at legen sender inn en prøve av væsken i en fersk blemme. I 80% av tilfellene skyldes herpes i munnen HSV1-viruset, og de aller flste mennesker, ca. 80% er allerede smittet, og vil ikke kunne smittes påny. Hvis partneren din er en av de få som ikke er smittet ( smitten skjer oftest i barneårene ), er du smittefarlig sålenge du har blemmer/sår i munnen. Mest sannsynlig har du hatt smitten i kroppen siden barnealder, og så er det en annen infeksjon, slitenhet eller kaldt vær/sol som har nedsatt immunforsvaret ditt slik at iruset igjen kommer fram på slimhinnen. Vanligvis "ligger viruset i dvale" i nerveknutene lenger inn mot halsen. Ved store utbrudd finnes det reseptbelagte medisiner som kan lindre om de taes i løpet av de første 48 timer etter utbrudd. For deg blir nok dette aktuelt først ved eventuelt tilbakefall. Du bør hvile, og for all del få sjekket om du kanskje har streptokokk-infeksjon samtidig i halsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8316-herpes/#findComment-39747
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...