levis Skrevet 1. november 2000 Del Skrevet 1. november 2000 Hei! Jeg er en litt bekymret mor som har lest en del foruroligende stoff i det siste om vaksinasjonsprogrammet for små barn. Jeg har en datter på ca. 8 mnd. som nå har fått vaksiner 2 ganger i henhold til det vanlige vaksinasjonsprogrammet. Nylig hørte jeg på en radiosending der de informerte om at svenskene vil undersøke sammenhengen mellom vaksinasjonsprogrammet for små barn og deres utsatthet for en del svært alvorlige sykdommer, bl.a. hjernehinnebetennelse. Man hadde fått mistanke om at den hyppige vaksineringen kunne skade barns imunforsvar. I tillegg leste jeg en artikkel i bladet "Barn og foreldre" der en tidl. helsesøster gikk ut og advarte foreldre mot vaksine. Hun mente at vaksinering, særlig den delen som inneholder vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder, vil kunne skade barns imunforsvar og gjøre dem utsatte for å utvikle allergier. Jeg er svært i tvil om hva jeg bør gjøre når det gjelder min datter? Bør jeg fortsette programmet, bør jeg kutte ut den delen av vaksinen som gjelder "vanlige" barnesykdommer, eller bør jeg følge hele programmet når det først er påbegynt? Håper dere kan hjelpe meg å ta en avgjørelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8348-vaksinasjonsprogram-for-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Barnevaksinasjons programmet som er etablert i Norge er den viktigste grunnen til at vi har fått redusert forekomst noen av de vanligste infeksjonssykdommer i barnealderen og senere i livet. Meslinger og røde hunder f. eks. forekommer nesten ikke lenger. Det er viktig å være klar over at disse sykdommer er slett ikke alltid uskyldige. Det forekommer tildels alvorlige komplikasjoner både ved mesling og ved kusma, med difteri og de andre. Disse komplikasjoner er nå borte. Forekomsten av disse komplikasjoner er langt hyppigere enn de eventuell komplikasjoner en kan meget sjeldent se etter vaksinasjon. Vaksinasjonsprogrammet følges meget nøye opp hele tiden og alle bivirkninger meldes og registreres. De er få og det er uhyre sjeldent at det skjer alvorlige bivirkninger. Det foregår hele tiden arbeid med å gjøre vaksinasjonsprogrammet mer effektivt og færre og mindre bivirkninger. Man skal være klar over at vaksineringens positive virkninger er svært viktige både for de enkelte barn og for hele samfunnet. Med mindre du har helt spesielle grunner til det bør du absolutt fortsette med vaksinasjonsprogrammet. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8348-vaksinasjonsprogram-for-barn/#findComment-39904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.