Gå til innhold

de la soul - noen som har cd'en?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva heter den siste skiva deres da? Er det Mosaic Thump eller Bionix? Begge tilhører vel Art Official Intelligence-serien etter som jeg har skjønt. Dette er komplisert.

Den viktigste, og beste, skiva er 3 Feet High And Rising, men det vet du sikkert.

Egentlig vet jeg veldig lite om dem... jeg skal brenne cd'en i julegave til kjæresten min, men vet ikke hva den nyeste heter. Har prøvd å finne det ut på internett, men der er det så rotete...

Vet du det?

Egentlig vet jeg veldig lite om dem... jeg skal brenne cd'en i julegave til kjæresten min, men vet ikke hva den nyeste heter. Har prøvd å finne det ut på internett, men der er det så rotete...

Vet du det?

Bionix er visst den siste og her er tracklista og anmeldelse:

01: Watch Out Feat Pariqo Hernandez

02: Baby Phat Feat DevinThe Dude

03: Simply Feat Dave West

04: Held Down Feat Cee-Lo of Goodie Mob

05: Peer Preasure Feat B-Real of Cypress Hill

06: It´s What We Do For Love Feat Slick Rick

07: Speed Limit Feat Dave West

08: Tryin´

09: Who Is It

10: Untitled

11: Untitled Feat Ghostface Killah

12: Pawn Star Feat Divine

13: Bionix Feat Tavares

Posdnous: This is dedicated to all those HARDCORE acts!

Trugoy The Dove: Yeah, you know the brothers we used to look up to that fell the FUCK OFF!!

Maseo: And now they’re doing all that R&B (sensurert)

En eller annen fyr: You mean Rhythm And Blues???

Pos, Trugoy & Mase: NO, RAP AND BULLSHHHHHHIIITT!!!

Dialogen ovenfor innleder suverene “Afro Connection At High Five”, som er å finne på CD-versjonen av en gang så undervurderte De La Soul Is Dead (samt på b-siden av den amerikanske pressingen av lett overvurderte”Ring Ring Ring Ha Ha Hey”). Et drøyt tiår senere må det være lov å rope “Hyklere!” når samme gruppe følger opp et gjestespill hos det begredelige liksom-gatetroverdige boybandet Lyte Funkee Ones (!) med et album hvor godt over halvparten av låtene preges/skjemmes (stryk det som ikke passer) av R&B-refrenger, uten å bli kalt en surpomp/backpacker/snobb/detaljfetisjist (stryk det som passer).

Vel, nok surmuling foreløpig. For mens forrige album (Mosaic Thump) i disse ører bar preg av en gruppe så desperate etter å følge med i tiden at de fullstendig mistet sitt særpreg og sin identitet, er De La Soul med Bionix i ferd med å finne seg til rette i et mer tidsriktig lydbilde. De som oppdaget eller gjenoppdaget De La Soul med “Oooh” og “All Good” vil elske Bionix, samtidig som det er smakfullt og stilsikkert nok til selv vi som fnyste hånlig av Mosaic Thump kan tillate oss et par rytmisk anerkjennende nikk her og der. Og når Cee-Lo fra Goodie Mob dukker opp bak prekestolen på det religionskritiske gospelmonsteret “Held Down” gjør det plutselig ikke så mye at den bebudede duetten med Al Green på forrige skive falt i fisk (at de tar i bruk basslinjen fra en av mine absolutte favorittlåter (Serge Gainsbourgs “Ah! Melody”) skader heller ikke). Hadde hele skiva holdt samme guddommelige nivå hadde jeg uten å blunke trukket frem klassikerstempelet. Men ellers er De La Soul anno 2001 lett å like, men vanskelig å elske, ihvertfall på samme måte som man elsket dem frem til Prince Paul hoppet av skuta etter Buhloone Mindstate. Godt håndverk. Moden skive. Hvis det er sånn det er å bli voksen, er det jammen på tide å kutte pulsårene snart.

De la soul har også gitt ut en plate som må betegnes som en klassiker innenfor hip-hopbransjen; 3 Feet High And Rising. Her er tracklista til den;

01: Intro

02: The Magic Number

03: Change In Speak

04: Cool Breeze On The Rocks

05: Can U Keep A Secret

06: Jenifa Taught Me (Derwin´s Revenge)

07: Ghetto Thang

08: Transmitting Live From Mars

09: Eye Know

10: Take It off

11: A Little Bit Of Soap

12: Tread Water

13: Potholes In My Lawn

14: Say No Go

15: Do As De La Does

16: Olug Tunin´ (Last Chance To Comprehend)

17: De La Orgee

18: Buddy (With Jungle Brothers And Q-Tip)

19: Description

20: Me Myself And I

21: This Is A Recording 4Living In A Fultime Era (L.I.F.E.)

22: I Can Do Anything (Delecratic)

23: D.A.I.S.Y. Age

24: Plug Tunin´

Bionix er visst den siste og her er tracklista og anmeldelse:

01: Watch Out Feat Pariqo Hernandez

02: Baby Phat Feat DevinThe Dude

03: Simply Feat Dave West

04: Held Down Feat Cee-Lo of Goodie Mob

05: Peer Preasure Feat B-Real of Cypress Hill

06: It´s What We Do For Love Feat Slick Rick

07: Speed Limit Feat Dave West

08: Tryin´

09: Who Is It

10: Untitled

11: Untitled Feat Ghostface Killah

12: Pawn Star Feat Divine

13: Bionix Feat Tavares

Posdnous: This is dedicated to all those HARDCORE acts!

Trugoy The Dove: Yeah, you know the brothers we used to look up to that fell the FUCK OFF!!

Maseo: And now they’re doing all that R&B (sensurert)

En eller annen fyr: You mean Rhythm And Blues???

Pos, Trugoy & Mase: NO, RAP AND BULLSHHHHHHIIITT!!!

Dialogen ovenfor innleder suverene “Afro Connection At High Five”, som er å finne på CD-versjonen av en gang så undervurderte De La Soul Is Dead (samt på b-siden av den amerikanske pressingen av lett overvurderte”Ring Ring Ring Ha Ha Hey”). Et drøyt tiår senere må det være lov å rope “Hyklere!” når samme gruppe følger opp et gjestespill hos det begredelige liksom-gatetroverdige boybandet Lyte Funkee Ones (!) med et album hvor godt over halvparten av låtene preges/skjemmes (stryk det som ikke passer) av R&B-refrenger, uten å bli kalt en surpomp/backpacker/snobb/detaljfetisjist (stryk det som passer).

Vel, nok surmuling foreløpig. For mens forrige album (Mosaic Thump) i disse ører bar preg av en gruppe så desperate etter å følge med i tiden at de fullstendig mistet sitt særpreg og sin identitet, er De La Soul med Bionix i ferd med å finne seg til rette i et mer tidsriktig lydbilde. De som oppdaget eller gjenoppdaget De La Soul med “Oooh” og “All Good” vil elske Bionix, samtidig som det er smakfullt og stilsikkert nok til selv vi som fnyste hånlig av Mosaic Thump kan tillate oss et par rytmisk anerkjennende nikk her og der. Og når Cee-Lo fra Goodie Mob dukker opp bak prekestolen på det religionskritiske gospelmonsteret “Held Down” gjør det plutselig ikke så mye at den bebudede duetten med Al Green på forrige skive falt i fisk (at de tar i bruk basslinjen fra en av mine absolutte favorittlåter (Serge Gainsbourgs “Ah! Melody”) skader heller ikke). Hadde hele skiva holdt samme guddommelige nivå hadde jeg uten å blunke trukket frem klassikerstempelet. Men ellers er De La Soul anno 2001 lett å like, men vanskelig å elske, ihvertfall på samme måte som man elsket dem frem til Prince Paul hoppet av skuta etter Buhloone Mindstate. Godt håndverk. Moden skive. Hvis det er sånn det er å bli voksen, er det jammen på tide å kutte pulsårene snart.

De la soul har også gitt ut en plate som må betegnes som en klassiker innenfor hip-hopbransjen; 3 Feet High And Rising. Her er tracklista til den;

01: Intro

02: The Magic Number

03: Change In Speak

04: Cool Breeze On The Rocks

05: Can U Keep A Secret

06: Jenifa Taught Me (Derwin´s Revenge)

07: Ghetto Thang

08: Transmitting Live From Mars

09: Eye Know

10: Take It off

11: A Little Bit Of Soap

12: Tread Water

13: Potholes In My Lawn

14: Say No Go

15: Do As De La Does

16: Olug Tunin´ (Last Chance To Comprehend)

17: De La Orgee

18: Buddy (With Jungle Brothers And Q-Tip)

19: Description

20: Me Myself And I

21: This Is A Recording 4Living In A Fultime Era (L.I.F.E.)

22: I Can Do Anything (Delecratic)

23: D.A.I.S.Y. Age

24: Plug Tunin´

tusen, tusen takk... utrolig snilt av deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...