Gå til innhold

Matvareallergi og mageproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest alvebarn

Jeg har over lengre tid følt meg dårlig; mye luftlyder oppover i halsen, ubehag i øvre del av magen store deler av tiden og mye slim i halsen. Periodevis tung i hodet og en del andre symptomer. Hos legen fikk jeg reaksjon på allergitest mot havre, hvete og rug. Nå har jeg gått på streng diett, men føler meg like dårlig. Har noen noe forslag til hva jeg skal gjøre? Jeg er desperat, dette er virkelig plagsomt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83570-matvareallergi-og-mageproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære alvebarn

Det er ikke alltid diett er svar på slike problemer som de du har. Allergitestene mot kornsortene er høyst usikre slik at hvis du ikke føler du har noen hjelp av dietten så bør du nok snakke med legen igjen om det kan være noe helt annet som er årsak til plagene dine. Diett kan være riktig i noen tilfeller, men der dietten ikke hjelper er det nok mye viktigere å ha et normalt, variert kosthold. Tenk igjennom hva du spiser, hva med kaffe, røyk, mye sukkerholdig drikke??

Lykke til.

Leser det du skriver her, og kjenner igjen endel symptomer min sønn har. Han har vært igjennom mange tester, utredninger og dietter i over 5 år nå, ennå han ikke enda har fyllt 6. Men det som slår meg først er om du har gjennomført en gastroskopi?? Mye av det du sier der minner nemlig om symptomer på cøliaki ( noe bl a min sønn har). Dessuten, prøv og hold deg unna kumelk ei god stund. Den er rimelig hard for mage/tarm, og er det noe cøliakilignende du har, så anbefaler dem å kutte melka ei stund framover. Vel, ikke så allverdens med tips kanskje, men nå er jo jeg ikke noe medisinsk bakgrunn heller. Ønsker deg i hvertfall lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...