Gå til innhold

Astma/influensavaksine

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 32 år, som har moderat astma. Bruker daglig

bricanyl minst 3 ganger og i perioder pulimicort som forebyggende behandling. I tillegg bruker jeg allergimedisin (clarityn). For fire år siden ble jeg innlagt akutt på sykehus grunnet forverring av astma etter en nedre luftveisinfeksjon. Er jeg da i den risikogruppen som bør vaksineres mot influensa ?

Kan man riskiere allergiske reaksjoner/alvorlige bivirkninger ved vaksinering?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8361-astmainfluensavaksine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Først et lite "grunnkurs" i medikamentlære:

For at astmaen skal være stabil og mest mulig uten irritasjon fra løuftveiene, er det viktig at Pulmicort (inhalasjonssteroidene) blir tatt regelmessig nettopp for å forebygge. Astma er en variabel tilstand. Noen ganger er du fin, mens du plutselig kan bli dårlig på grunn av ett eller annet du ikke tåler, det er ikke alltid man vet hva som forårsaker et anfall. Derfor er det viktig at den forebyggende medisinen tas daglig, nettopp for å gjøre luftveiene dine "hardføre" mot uventede angrep utenfra. Bricanyl er en medisin som kun skal tas ved anfall. Jo mer Bricanyl du tar, jo dårligere behandlet er din astma. Så regelen er at Pulmicort tas daglig x 2 (det vanligste) og at du kun skal tat Bricanyl ved behov. Hvis du allikevel må bruke Bricanyl daglig, bør du snakke med legen din om du kanskje skulle få en langstidsvirkende (12 timers) anfallsmedisin, eller om du må ha sterkere dose Pulmicort.

Det at du ikke har tatt vedlikeholdsmedisinen regelmessig kan være ( og er sikkert) årsaken til at du blir akutt dårlig av og til.

Influensavaksine kan du sikkert ta med mindre du lider av en eller annen form for eggallergi. Da bør du konferere med legen din først.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8361-astmainfluensavaksine/#findComment-39860
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...