Gå til innhold

Hypoglykemi uten diabetes

Anbefalte innlegg

cowgirl1365380426

Har ganske nylig funnet ut at jeg har temmelig lavt blodsukker. Det er blitt målt til 2.3 på fastende mage (men på kvelden) og til 4.2 to timer etter måltid.

Problemet er at allmennlegen min ikke kunne hjelpe meg, utover å si at "det er naturlig".

Men når jeg har hatt følingssymptomer kun de siste 5 årene (ca), må det komme av spesielle endringer hos meg, og kan forhåpentlig avhjelpes på noen måte.

Jeg har undersøkt litt, og funnet ut at denne type ting er arvelig. Hvilke forhold er det som får sykdommen til å slå ut?

Bl.a. stress er nevnt et sted, og det kan stemme rimelig bra, men jeg er likevel interessert i å sette meg inn i de konkrete prosessene som fører til at kroppen ikke tar opp sukker på en skikkelig måte. Hvor ligger "sabotasjen", så å si.

Jeg har skaffet meg en annen lege, og vil prøve å få henvisning til endokrinolog derfra - men jeg vil gjerne høre om andres erfaringer med dette, tilbud om behandling o.l.

Det skal også være nevnt at jeg ikke vil utelukke at det dreier seg om lavt stoffskifte. Jeg kan lett identifisere meg med samtlige symptomer jeg har kommet over, med unntak at jeg med BMI på 21.5 ikke vil kalle meg spesielt overvektig.

På forhånd takk for eventuelle svar - som jeg vil lese med stor interesse :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83695-hypoglykemi-uten-diabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Du får ikke hypoglykemi (lavt blodsukker) av diabetes, men du kan få det hvis du setter insulin. Hvilket du åpenbart ikke gjør.

Ubehandlet diabetes gir hyperglykemi (høyt blodsukker).

Jeg hadde en kollega som hadde blodsukker på 1,7 - støtt og stadig. Noen "er bare sånn". Hun følte seg helt frisk, og det var kun fordi hun tilfeldigvis ble testet at de oppdaget det. Hun har fremdeles blodsukker på 1,7.

Forsøk å spis "ordentlig" mat - gjerne pasta, og se om det hjelper. Spis regelmessig (minst 4 måltider til dagen). Det kan være at du bare produserer litt for mye insulin.

Med vennlig hilsen

Gjest Windsong
  gutt23 skrev (På 27.11.2002 den 13.29):

det er ikke diabetes!!!

Hei!

Noen mennesker produserer insulin litt "for effektivt" etter å ha spist, noe som medfører lavt blodsukker som igjen forårsaker følingssymptomer. Det finnes dessverre ingen effektiv behandling for dette, men det kan hjelpe å spise hyppige og små måltider. Du bør være obså på å spise karbohydrater som gir jevnest mulig blodsukker. Slike finner du i grove kornprodukter, bønner, linser, nøtter og belgfrukter.

Håper legen etterkommer ønsket om henvisning til endokrinolog. Denne vil nok kunne svare bedre enn meg.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...