Gå til innhold

Å male på lakkert panel. Tips?

Anbefalte innlegg

Skal male et rom med lakkert tak og vegg-panel. Rommet er veldig mørkt, og jeg har tenkt å male det hvitt.

Jeg så på Forandring Fryder på tv, der syns jeg så tydelig de sa de blandet ut Lady vannbasert maling (hvit) med 50 % vann. Og malte ett strøk oppå den lakkert panel, for å få en beiset "look". Syns dette hørtes lite solid ut.

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/83820-%C3%A5-male-p%C3%A5-lakkert-panel-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring, men er interessert i svar! vi har mnage lakkerte furudører som vi skal gjøre noe med. Vet ikke helt hva, men de skal bli lyse!

Når det gjelder Forandring fryder, trodde jeg ikke den panelen var lakkert. Var den ikke ubehandlet da? Tror ikke du kan male med vannbasert maling/beis oppå lakk...?! Jeg har imidlertid mer sans for skikkelig maling på panel. Vi holder på med nytt soverom, og har malt hvitt i taket(panel), caffe latte påveggene (panel) og skal ha kirsebærfargete lister. Skikkelig lekkert!

Har ikke erfaring, men er interessert i svar! vi har mnage lakkerte furudører som vi skal gjøre noe med. Vet ikke helt hva, men de skal bli lyse!

Når det gjelder Forandring fryder, trodde jeg ikke den panelen var lakkert. Var den ikke ubehandlet da? Tror ikke du kan male med vannbasert maling/beis oppå lakk...?! Jeg har imidlertid mer sans for skikkelig maling på panel. Vi holder på med nytt soverom, og har malt hvitt i taket(panel), caffe latte påveggene (panel) og skal ha kirsebærfargete lister. Skikkelig lekkert!

Kan man male med caffe latte?

Ulv I Faarikaal

Det høres usolid ut, da uttynnet lateksmaling eller akryl mister bindeevne og vil smitte av. Trolig må du lakkere med klarlakk oppå, f eks halvblank. Det du snakker om er trolig lasering.

på jotun.no kan du søke på lasering og finne komplette instruksjoner og teknikker.

Tips: jeg har sett mye stygg lasering :-(

Annonse

Ulv I Faarikaal

aha!

når du f.eks. bytter ei gammal furulist med ei ny?

Ja, eller en bit papirtapet skal limes på en vegg, og biten er lysere og renere enn den på veggen.

Eller du skal forfalske en antikvitet. Når du kapper et gammelt bord, blir snittet lysere.

Det høres usolid ut, da uttynnet lateksmaling eller akryl mister bindeevne og vil smitte av. Trolig må du lakkere med klarlakk oppå, f eks halvblank. Det du snakker om er trolig lasering.

på jotun.no kan du søke på lasering og finne komplette instruksjoner og teknikker.

Tips: jeg har sett mye stygg lasering :-(

Takk for tipset!

Jeg lurte på om det fantes en slik nettside.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...