Gå til innhold

FU: Svarte inntekter, ingen skatt, RILUM, konsekvenser

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Svarte penger er en drøm for mange.

"Alle" som jobber med homeparties tjener svart.

Mange barneparker driver svart.

Ved til fyring selges svart.

Snekkeren og rørleggeren gjør svarte jobber.

Pølsekjøreren og slakteteren selger svarte pølser. Dama i pølsekiosken kjøper svarte pølser og putter halvparten av penga i lomma. Jenta som jobber i kiosken får svart betaling.

Tannlegen har to avtalebøker og putter halvparten i lomma.

Gullsmeden putter halve omsetningen fra reparasjoner i lomma.

Restaurantene vil ikke ha betaling med kort, da de ikke kan putte penga i lomma. Restauranten kjøper svart øl for halv pris fra en annen restaurant som vasker penger og selger det svart til kundene.

Hun som driver dagligvarebutikken tar varer fra butikken svart og forer opp familien med det.

Er vi en nasjon av notoriske skattesnytere ?

Har du tjent svarte penger ?

Kjenner du noen som du kunne tenke deg å melde til ligningskontoret eller til økokrim ?

Eller syns du det er helt OK å snyte ?

Betaler eller har du betalt svarte penger til noen ? Hvem og for hva ?

Har du en bombesikker måte å tjene svarte penger på uten å bli tatt ?

Jeg tror jeg kan de fleste vanlige måtene å snyte på, men er rimelig ærlig selv, merkelig nok. Jeg har aldri hatt bokettersyn på 15 år.

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Når du ikkje har hatt bokettersyn på 15 år, kan du vel rekne med at det snart er din tur :-)

De må gjerne komme, alt er i orden, bortsett fra at alle bilag ble stjålet fra bilen i sommer, tyven trodde det var en dyr dataskriver, men det var kjøkkenutstyr og bilagsmapper ! Aldri dukka opp.

Jeg har vært dagmamma - svart. Hvorfor i huleste skulle jeg betale skatt av det, når staten ikke har barnehageplasser til barna? Jeg var hjemme likevel, og hadde lyst til å passe noen slik at barna mine hadde noen å leke med. Det fungerte aldeles utmerket.

Jobbet litt på Rema da jeg hadde svangerskapspermisjon i 1995 også, og fikk pengene svart for at jeg ikke skulle få trøbbel med permisjonspengene. Det var ikke snakk om masse penger, bare to-tre tusenlapper i jula.

Ulv I Faarikaal

Jeg har vært dagmamma - svart. Hvorfor i huleste skulle jeg betale skatt av det, når staten ikke har barnehageplasser til barna? Jeg var hjemme likevel, og hadde lyst til å passe noen slik at barna mine hadde noen å leke med. Det fungerte aldeles utmerket.

Jobbet litt på Rema da jeg hadde svangerskapspermisjon i 1995 også, og fikk pengene svart for at jeg ikke skulle få trøbbel med permisjonspengene. Det var ikke snakk om masse penger, bare to-tre tusenlapper i jula.

Nei si det. De som jobber ekstra i tillegg til fast jobb som de betaler full skatt av, er vel ikke så forkastelig.

I den forkastelige enden mener jeg, er en dagpengemottaker, sykmeldt eller trygdet som jobber svart full dag og ikke oppgir det. Staffbart er det og.

Å snyte på skatten er ikke så straffbart, men man får opptil 50% straffeskatt.

En barnepark her hadde drevet 100% svart i 20 år ! De ble oppdaget og fikk 200.000 i skattekrav, arbeidsgiveravgift og investeringsavgift. Det var lite i forhold til hva de egentlig skulle fått: 500.000 ! Det ble vanskelig for de stakkars ansatte som fikk 30.000 hver i krav, det var også lite, de skulle fått 100.000 minst. De sendte en giro på kr 500 til alle 400 som hadde hatt barn der, bare 2 betalte.

"Hvorfor i huleste skulle jeg betale skatt av det, når staten ikke har barnehageplasser til barna?"

Fordi skatten din faktisk går til andre ting også, som sykehusplass hvis du skulle bli syk, skole, veiarbeid, sykehjem og stell til din gamle mor osv. Hvorfor skal _jeg_ og alle andre som betaler skatt betale for deg som ikke gidder?

Annonse

"Hvorfor i huleste skulle jeg betale skatt av det, når staten ikke har barnehageplasser til barna?"

Fordi skatten din faktisk går til andre ting også, som sykehusplass hvis du skulle bli syk, skole, veiarbeid, sykehjem og stell til din gamle mor osv. Hvorfor skal _jeg_ og alle andre som betaler skatt betale for deg som ikke gidder?

Det der gidder jeg ikke svare på en gang. Jeg har betalt mer enn nok skatt utenom de tre årene der, dessuten jobbet jeg i tillegg. Det var det skatt av.

Nå stikker vi for å se julegatetenninga i Trondheim.

Have a nice evening :o)

Ulv I Faarikaal

Jeg driver selvsagt ikke med slikt. Det ville vært umoralskt.

Bortsett fra bilreperasjoner. Men det er fordi det er så dyrt. Og vaskehjelp.

Snekker'n her ville ikke gjøre noe som helst hvis hen ikke fikk penger svart.

Ulv I Faarikaal

Skjønner godt problemstillinga di her :-)

Krysse fingra, henge over snekker'n som en hauk og ikke gi'n 5 øre før du hadde sett at jobben ble bra, kanskje?

:-)

Han fikk 50% da halvparten var gjort, og resten når alt var helt ferdig. Han rakk ikke å sette på lister så da holdt jeg igjen 500 til de var på plass. Han har ikke dukka opp enda.

Annonse

Snekker'n her ville ikke gjøre noe som helst hvis hen ikke fikk penger svart.

For å være ærlig, så har jeg en brukbar moral.

Jeg har svært sjelden benyttet meg av svart arbeidskraft og heller ikke tjent svarte penger.

"Eller syns du det er helt OK å snyte ?"

Nei, egentlig ikke. Men jeg skiller mellom privatpersoner (personlige skattebetalere) med dårlig økonomi og bedrifter.

De store summene avdekkes jo i bedrifter som bevisst (som bl.a i dine eksempler) unnlater å betale den skatt i de pålagt etter lov. Ved unndragelse av inntekt, feil verdsettelse av verdier etc.

Jeg har aldri følt at jeg burde ha "tystet" på noen skattesnytere, men det er som privatperson. På jobben har jeg en del med slikt å gjøre. Derfor er det en fordel å holde min egen sti ren, for å si det sånn.

"Har du en bombesikker måte å tjene svarte penger på uten å bli tatt ?"

Mulig..men det er ikke noe jeg ville gått ut med isåfall. Eller gjort selv.

Gjest ikke undertegnet

Jeg driver selvsagt ikke med slikt. Det ville vært umoralskt.

Bortsett fra bilreperasjoner. Men det er fordi det er så dyrt. Og vaskehjelp.

-men det er for det det er så dyrt-

Det er jo derfor alle gjør det!

Fordi også snekkeren og rørleggeren og alt annet er så dyrt osv osv

Ulv I Faarikaal

Jeg har svært sjelden benyttet meg av svart arbeidskraft og heller ikke tjent svarte penger.

Nei, egentlig ikke. Men jeg skiller mellom privatpersoner (personlige skattebetalere) med dårlig økonomi og bedrifter.

De store summene avdekkes jo i bedrifter som bevisst (som bl.a i dine eksempler) unnlater å betale den skatt i de pålagt etter lov. Ved unndragelse av inntekt, feil verdsettelse av verdier etc.

Jeg har aldri følt at jeg burde ha "tystet" på noen skattesnytere, men det er som privatperson. På jobben har jeg en del med slikt å gjøre. Derfor er det en fordel å holde min egen sti ren, for å si det sånn.

20 mrd i skatteinntekter går tapt hvert år. Innsamligen i Tv-aksjonen blir småpenger i forhold :-(

Gjest ikke undertegnet

....det var en spøk...:)

Javel, da så! Jeg verken kjenner deg eller ser ansiktsuttrykket eller hører tonefallet ditt, så derfor er det ikke så lett å fange opp om det er spøk eller ikke.

Noen mennesker er faktisk slik; at det DE gjør er tillatt. De ser ikke lenger enn nesa rekker.

Javel, da så! Jeg verken kjenner deg eller ser ansiktsuttrykket eller hører tonefallet ditt, så derfor er det ikke så lett å fange opp om det er spøk eller ikke.

Noen mennesker er faktisk slik; at det DE gjør er tillatt. De ser ikke lenger enn nesa rekker.

Trenger ikke bli sint selv om jeg smiler nå og sikkert irriterer deg enda mere;)

Se mitt mer seriøse svar til Ulv lengre ned i tråden hvis det er av interesse.

Ulv I Faarikaal

Jeg har liten mulighet for svart, og savner det ikke. God samvittighet gir god søvn. Noen av keundene den gang jeg drev med regnskap hadde mye svarte penger og fikk problemer da de skulle brukes til noe. De kan ikke brukes til alt. Noen ble f eks fralurt penger og kunne ikke anmelde sakene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...