Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i noen år hatt perioder med tungpustethet. Problemet oppstår spontant uten at jeg kan peke på noen årsak. Det er ikke belastningsavhengig.

Det er tungt å trekke pusten,fordi jeg ikke får slappet av i området rundt halsen/kragebeina. Innpusten liksom stopper opp, og jeg må konsentrere meg om å puste dypt, da får jeg som regel igjen "normal" følelsen. Man skal vel egentlig ikke måtte tenke på å trekke pusten. Det har aldri vært problemer med å puste ut.

Jeg er ellers en ivrig trimmer, løper flere ganger i uka uten nevneverduige problemer, men tungpustetheten kan oppstå under disse løpeturene også, da må jeg redusere farta. Hva kan dette problemet bestå i ?

Gorgen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8397-jegeren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til Gorgen. generelt sett er problem med innpust oftest forårsaket av tranghet høyt opp i luftrøret. årsak kan være hevelser på grunn av infekajsoner, eller "krupp" som hos barn". Andre typer hevelser som klemmer på luftrøret kan også gi liknende plager. I og med at plagene periodevis er helt bra, høres det ikke ut som noen svulst, men at det muligens kan skyldes muskelstramninger. Dette kan igjen skyldes alt fra fysisk slitenhet ved trening, til psykisk stress i hvile. Dersom problemet blir borte med en gang du roer ned, kan du være trygg på at det ikke er noe farlig. Noen ganger kan tøyningsøvelser av hals/brystmuskler virke positivt, en fysioterapeut kan hjelpe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/8397-jegeren/#findComment-39805
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...