Gå til innhold

Blodtrykksmedisin

Anbefalte innlegg

Etter et atrieflimmer og elektrokonvertering til normal hjerterytme ble jeg satt på følgende medesinering: Mormorix mite 1x1 og Atenolol 25 mg daglig.

Jeg fikk hvilepuls under 40 og svimet av. Nå bruker jeg en tabl.Norvasc 5 mg.

Spørsmål: Reduseres hjertets pumpekapasitet også med den medisin jeg nå bruker, og ev.hvor mye?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84059-blodtrykksmedisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Johs.

Jeg regner med at grunnen til at du ble satt på Mormorix mite og Atenolol er at du har forhøyet blodtrykk. Disse medikamentene har ingen forebyggende effekt med henblikk på at atrieflimmer skal oppstå på nytt.

Hvis ditt hjerte ellers er normalt (ikke har tegn til tidligere skade rent pumpemessig),vil Norvasc ikke målbart redusere pumpefunksjonen. Hos enkelte personer vil kalsiumblokkere generelt (Norvasc er en såkalt 3.generasjons kalsiumblokker) kunne påvirke pumpekraften helt marginalt, men gir ikke den samme frekvensreduserende effekten på normal hjerterytme (sinusrytme) som betablokkere (f.eks. Atenolol).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84059-blodtrykksmedisin/#findComment-454328
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...