Gå til innhold

Jordmor, har jeg brukt for mye vitaminer?


Huldra

Anbefalte innlegg

Kjære Jordmor!

Er gravid i 9 el. 10 uke og har brukt folsyre hele svangerskapet + før. Har dessuten brukt tran nesten hele tiden. For noen dager siden kjøpte jeg meg en multivitamintabelett boks, uten A & D vitamin (siden jeg tar tran), men jeg så ikke før i dag at det faktisk er 200 ug Folsyre i denne.

Er dette for mye? Kan jeg bruke både tran, mulitivitaminen og folsyra uten at det hele blir for mye?

Du skjønner kvalmen har nemlig blitt ganske mye bedre etter at jeg begynte med multivitaminene i tillegg. Har ikke lyst til å slutte med noe...

Har du noen andre ufarlige råd mot kvalme (hele dagen, med brekninger og oppkast)

Takker for alle opplysninger...

Klemmer fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg tror du trygt kan fortsette med de vitaminene du allerede tar inntil du er ca 12 uker på vei. Da kan du kutte ut folsyren, og fortsette med multivitaminer og tran. Det er vanlig at man skiller mellom de medikamenter som kan ha en potensiell skadevirkning og de som selv ikke i relativt store doser ikke er skadelige. Folat/folsyre er ikke potensielt skadelige. Ta en spiseskje tran og en multivitamintablett daglig med god samvittighet.

Når det gjelder kvalme er det ikke så mye annet å si enn at du kanskje må leve med det i noen uker til. Det er sjelden det varer noe lenger enn til uke 16. Prøv å spise hyppige små måltider. Ikke for kraftig mat. Finn ut selv om det er noe som virker lindrende. Ingefær skal visstnok virke kvalmedempende, noen mener det samme gjelder kanel.

Sørg for å få nok hvile, og prøv å få de rundt deg til å forstå at dette er en untakstilstand som medfører at du må få litt særbehandling. Snart blir det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...