Gå til innhold

HB og jernlagre


Gjest Huleboerinne

Anbefalte innlegg

Gjest Huleboerinne

Jeg er gravid i uke 36

Jeg har tatt jern i hele graviditeten,bortsett fra de to siste ukene fordi jeg har hatt vondt i magen av det.

Igår ,da jeg var hos legen,var hb 12,8 altså har den gått opp 0,8 på fjorten dager.Det jeg lurer på er.....er jeg nødt å fortsette å ta jern?Jernlagrene var ca 16 i begynnelsen av graviditeten.Og jeg har hørt at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom hb og jernlagre.

Dessuten er jeg redd for for høy hb også,(det står på skjemaet at det ikke skal være over 13,5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det kommer litt an på hva slags jern du har tatt. Tar du hemojern, kan du trygt fortsette med det. Hvis du imidlertid ønsker å slutte, kan du sikkert gjøre det, uten dårlig samvittighet. Har du tatt non-hemjern, f.eks. ferro-retard, skjønner jeg godt at du ønsker å slutte, for her er bi-virkningene til tider ganske kraftige. Dessuten viser det seg at man faktisk kan få for mye av dette jernet i seg, og det er heller ikke bra. Ta det opp med din lege hvis du er usikker. Skulle man sjekke jernlagrene dine nå, er resultatet ikke helt troverdig , siden verdiene blir påvirket av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...