Gå til innhold

Blodsukker på 15 over lang tid - Diabetes 2

Anbefalte innlegg

Gjest bekymretforham

Jeg kjenner en med Diabetes type 2 som har gått med så høyt blodsukker i over en måned nå. Han har gått på tabletter i tre år og kontrollert det fint, men har ikke klart å stabilisere blodsukkeret etter at han hadde en hestekur med antibiotika for å bli kvitt Heliobacter Pylori (magesår)

Hva slags skader kan dette gi ham? Jeg må si jeg er bekymret, selv om han følges godt opp av lege.

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei!

Et blodsukker på 15 er høyt, og kan dessverre medføre skader om det ligger slik over lang tid.

Jeg er ikke kjent med at antibiotika kan øke blodsukkeret, men derimot kan en infeksjon i seg selv gjøre det.

Et blodsukker på 15 i en måned er nok ikke skadelig på lang sikt, men får dette vedvare over mange måneder og år medfører det en økt risiko for langtidsskader. Slike kan være nerveskader (nedsatt følelse i beina, forsinket tømming av magesekken), nyresvikt, nedsatt syn/blindhet og hjerte/kar sykdom.

I og med at kameraten din blir fulgt opp av lege, vil jeg ikke tro det er grunn til bekymring ennå. Men fortsetter problemet noe særlig lengre, før det utredes og gjøres noe med. En hver person med diabetes bør følges opp av en spesialist, da allmennlegene ofte ikke har nok kunnskaper (no offense, det er ikke bare lett å skulle kunne litt om alt). Eventuelt bør derfor kameraten din få en henvisning til en slik spesialist.

Mvh

Gjest bekymretforham

Hei!

Et blodsukker på 15 er høyt, og kan dessverre medføre skader om det ligger slik over lang tid.

Jeg er ikke kjent med at antibiotika kan øke blodsukkeret, men derimot kan en infeksjon i seg selv gjøre det.

Et blodsukker på 15 i en måned er nok ikke skadelig på lang sikt, men får dette vedvare over mange måneder og år medfører det en økt risiko for langtidsskader. Slike kan være nerveskader (nedsatt følelse i beina, forsinket tømming av magesekken), nyresvikt, nedsatt syn/blindhet og hjerte/kar sykdom.

I og med at kameraten din blir fulgt opp av lege, vil jeg ikke tro det er grunn til bekymring ennå. Men fortsetter problemet noe særlig lengre, før det utredes og gjøres noe med. En hver person med diabetes bør følges opp av en spesialist, da allmennlegene ofte ikke har nok kunnskaper (no offense, det er ikke bare lett å skulle kunne litt om alt). Eventuelt bør derfor kameraten din få en henvisning til en slik spesialist.

Mvh

Tusen takk, Windsong! ((c:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...