karenm Skrevet 2. november 2000 Del Skrevet 2. november 2000 Leste om nye typer behandling av åreknuter på denne siden. Nå lurer jeg på hvordan man skal gå frem i en slik prosess ? Er det slik at man går til sin ordinære lege og blir videresendt til en spesialist/sykehus eller oppsøker man en dertil egnet klinikk på egenhånd. Da tenker jeg særlig på det med å få en undersøkelse/utredning og anbefaling. Å operere e.l. forstår jeg at skjer på et privat eller offentlig sykehus, men før man kommer så langt, må det vel en undersøkelse til... ? Selv har jeg hatt synlige årer og knuter fra jeg var veldig ung. Da jeg var ca 24 oppsøkte jeg lege som rekvirerte operasjon. Det var ca 1 års ventetid. I løpet av dette året ble jeg gravid, og operasjonen ble derfor utsatt ca 6 mnd. Under svangerskapet brukte jeg ofte (om ikke daglig) støttestrømpebukse for gravide, kjøpt i spesialforetning. Så ble jeg operert (strippet) i høyre ben. Bandasjeringen var ikke god og jeg fikk mye blodansamlinger og forferdelige farger som det tok lang tid å bli kvitt. Noen måneder senere ble det andre benet operert, men der ble det foretatt et lokalt inngrep. Det gikk ikke mer enn ca 3 års tid før jeg var nesten tilbake til utgangspunktet igjen på det benet som ble strippet. Det andre har holdt seg bedre. I tillegg har jeg fått knuter og synlige årer flere steder enn fra før, mer oppover på baksiden av låret og på utsiden av leggen. Sistnevnte gjelder begge legger. I det hele tatt har jeg årer som buler overalt snart. Jeg opplever dette som veldig stygt og skjemmende og gremmes når jeg går i shorts/skjørt/badetøy osv. samt at jeg er plaget av smerter, spesielt i det høyre benet. Jeg forstår det også som at faren for blodpropp er tilstede. I utgangspunktet er jeg ikke særlig lysten på ny operasjon, synes dette var en lite all-right opplevelse i forhold til hva det har gitt av resultatet, og kunne ønsket å fått bedømt om andre muligheter kunne være aktuelle for meg. Og kanskje også blitt litt grundigere undersøkt for hvorfor jeg er rammet av dette. Legene som tidligere var inne i bildet, tok den generelle "arve-faktoren" som eneste forklaring. Men ingen av mine søsken har noe slikt (jeg er eldst av 7), tror ikke min mor heller har dette. Har registrert det hos min mormor og farmor. Jeg er nå 32, er høy og tynn og trener regelmessig (noe jeg har gjort i mange år) med forskjellige typer aktiviteter som svømming, aerobic, styrketrening. Mosjon som turgåing og sykling blir det også, unntatt i de værste høst/vintermånedene. Skulle dermed tro at blodet mitt hadde litt fart på seg, men det har det tydeligvis ikke. Kunne derfor tenke meg å først bli kvitt problemet ved et av typene inngrep som sto i artikkelen deres, for deretter å følge opp med f.eks bruk av støttestrømper og riktigere livsstil/trening/kosthold eller hva nå enn som er å anbefale. Men da trenger jeg hjelp, og mitt spørsmål er altså, hvor og hvordan skaffer jeg meg dette ? Og hvilke ting dekkes av trygden og hva betaler en selv for osv. ? Hittil har jeg stort sett blitt blåst av og følt at dette er noe jeg bare må leve med, og det er ikke særlig morsomt i såpass ung alder, særlig ikke tatt i betraktning hvor tidlig jeg fikk det og hvor mange år dette allerede har plaget meg både fysisk og psykisk. På forhånd tusen takk ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8434-%C3%A5reknuter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 4. november 2000 Del Skrevet 4. november 2000 Til Km vedr. åreknuter. åreknuter regnes som helt ufarlig, og i praksis er det pasienten selv som bestemmer om det skal opereres, utfra plager med smerter eller om det er skjemmende. Tror du bør få henvisning fra din egen allmennlege, men en grundig undersøkelse bør gjøres av en erfaren kirurg, særlig fordi du er operert fra før. Dette må din egen lege be om i henvisningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/8434-%C3%A5reknuter/#findComment-40538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.