Fiskegutt 19 Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Jeg merket en kul i midtlinjen av bakhodet, like før det går over til det myke i nakken. Siden jeg er ung og aktiv tenkte jeg at det kunne være en hevelse etter en "trøkk" av noe slag. Men da kulen fortsatt var der etter to måneder, dro jeg til legen for første gang på seks år. Jeg har ikke lagt merke til om den har vokst i størrelse i løpet av tomånedersperioden. Jeg sa til legen at jeg regnet med at det kunne være en fettkul, lymfeknute eller en svulst. Legen konstaterte en kul på 5 mm. Han syntes den var hard som bein og fastslo at det ikke kunne være en fettkul eller en lymfeknute. Likevel var han ikke sikker på at det var en svulst. Han hadde en teori om at det kunne være en uregelmessighet i benstrukturen som skulle ha vært der hele tiden uten at jeg har merket det. Jeg synes dette høres ut som en merkelig og usannsynlig teori. Legen bestemte at jeg skulle komme igjen om tre uker, og så skulle han sjekke om kulen hadde vokst. Hvis den ikke har det, mente han at jeg skulle glemme hele greia, siden jeg tross alt ikke har noen andre plager eller symptomer. Men han understreket at jeg kunne få henvisning videre til en kirurg om jeg ønsket det. Etter at jeg bestilte legetime har jeg vært svimmel og uvel. En del svak hodepine og uregelmessig avføring er også ting jeg kan sette i sammenheng med mulig sykdom, men som også kan skyldes psykisk reaksjon på den siste ukens hendelser. Før jeg bestilte legetimen tenkte jeg nemlig lite på den kulen, og følte meg ellers frisk og rask. Jeg ble heller ikke beroliget av legetimen, naturlig nok. Jeg er litt hypokonder og kulen preger tankene mine hele tiden. For øvrig tok jeg blodprøve for sjekk av nyre, lever, kolesterol og stoffskifte, så denne kan evenuelt avdekke noe. Mine spørsmål er: Hvorfor ble jeg ikke videresendt til skanning (CT, MR) med engang? Er det hensiktsmessig å ta slike sjanser som å drøye dette? Jeg føler at jeg uansett om kulen har endret seg om tre uker ønsker skanning for å finne ut av dette! Burde jeg da be om bestilling av time til skanning allerede nå? Er det andre ting dette kan være som verken jeg eller legen har nevnt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84484-kul-i-bakhodet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. desember 2002 Del Skrevet 5. desember 2002 Mest sannsynlig er dette en normal kul nederst på skallen, som de fleste har, oftere hos personer fra nordiske land. Svært usannsynlig at dette er farlig. Synes du skal stole på legen din. Kan heller ikke skjønne at dette skulle gi noen plager. Undersøkelsene du nevner er kostbare for samfunnet, og brukes kun ved mistanke om noe alvorlig. Kanskje bør du ta opp sykdomsangsten med legen din. Om kulen gradvis vokser kan dere vurdere på nytt om den skal undersøkes, vanlig røntgen er da trolig best. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84484-kul-i-bakhodet/#findComment-459148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motorPrøysen Skrevet 7. desember 2002 Del Skrevet 7. desember 2002 Jeg har også en kul i bakhodet, samme sted som du, og det har jeg alltid hatt. Den er hard som bein og kjennes ut som en utvokst av hodeskallen. Såvidt jeg veit er dette temmelig normalt, har faktisk hørt at nazistene brukte dette som en sjekk for om folk var av ekte arisk rase. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/84484-kul-i-bakhodet/#findComment-461321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.